Nya Skoda Fabia Combi – något större men med markant ökad lastvolym.

Nya Skoda Fabia Combi kommer premiärvisas på Frankfurt International Motorshow den 11 september. Tidigare generationen av Skoda Fabia Combi är en försäljningssuccé på den svenska marknaden med 12 650 sålda bilar. Nya Fabia Combi har alla förutsättningar som fordras att fortsätta modellens framgångar i Sverige.

Jämfört med dagens Fabia Combi har efterträdaren blivit något större. Nya Skoda Fabia Combi är 7 mm längre och 46 mm högre, vilket har fått en positiv effekt på bilens innerutrymmen. Framför allt när det gäller lastvolymen som har ökat markant. Bagagekapaciteten har växt med 54 liter jämfört med den tidigare versionen och har nu en total volym på 480 liter. För den som behöver ytterligare lastutrymme finns naturligtvis även möjligheten att fälla baksätena och då uppnås en imponerande volym i denna klass på 1460 liter - hela 235 liter större volym än tidigare. Nya Fabia Combi är 4 239 mm lång, 1 642 mm bred och 1 498 mm hög.

- Fabia Combi är en bil som passar den svenska marknaden och jag är säker på att vi kommer att stärka vår position med denna bil säger Rainer Jonsson, märkeschef Skoda Sverige.

Skoda Fabia Hatchback lanserades på den svenska markanden under maj månad och har fått ett varmt mottagande med närmare 1 100 bilar sålda fram tills idag.

- Jag är övertygad om att segmentet småbilar kommer öka ytterligare, vilket påverkar försäljningen av både Fabia Hatchback och Fabia Combi positivt. Idag är vi marknadsledande i segmentet med Fabia. Det är en position som ska behålla och befästa, fortsätter, Rainer Jonsson.

I dagsläget presenteras Fabia Combi med tre bensinmotorer och två dieselmotorer och tre olika utrustningsnivåer, Ambiente, Sport och Elegance för att tillgodose kundernas behov. Alla dieselmotorer levereras med DPF (dieselpartikelfilter) som standard.

Bensinmotorer
Fabia Kombi 1,2 70 hk
Fabia Kombi 1,4 85 hk
Fabia Kombi 1,6 105 hk
Fabia Kombi 1,6 105 hk Automat

Dieselmotorer
Fabia Kombi 1,4 TDI 80 hk
Fabia Kombi 1,6 TDI 105 hk

Totalt har 630 000 bilar av första generationens Skoda Fabia sålts världen över och med nya Fabia Hatchback och nya Fabia Combi kommer Skoda Auto fortsätta sin expansion världen över och öka försäljningen ytterligare.