Nya SKODA Octavia Combi – första bilderna

Här är de första bilderna på nya SKODA Octavia Combi. Modellens tredje generation har blivit större, lättare och snålare. Bilen finns beställningsbar i Sverige redan vecka 12.
- SKODA har sålt över 75 000 Octavia i Sverige sedan 1996, av dessa är 42 000 kombi. Självklart tror vi att det här blir en ny svensk familjefavorit, säger Hans Turemark, märkeschef, Skoda Sverige.

Nya SKODA Octavia Combi är 90 mm. längre (4,66 m.) och 45 mm. bredare (1,8 m.) än sin föregångare. Hjulbasen har växt med närmare 11 cm. vilket resulterar i ett rekordstort utrymme inne i bilen. Utrymmet framför knäna i baksätet är 73 mm. och bagaget rymmer hela 610 liter (1 740 liter med baksätet nedfällt).

Det generösa utrymmet i kombination med ny teknik, elegant design och ett nytt, bränslesnålt motorprogram gör nya Octavia Combi riktigt konkurrenskraftig. Kryddat med nio airbags och en rad säkerhets- och komfortsystem som standard gör att nya Octavia Combi svarar upp på SKODAS starkaste varumärkeslöfte. Mycket bil för pengarna.
- Nya Octavia erbjuder utrymme och tekniska lösningar som en mellanklassbil men till priset av en bil i kompaktklassen, säger Turemark.

De säkerhets- och komfortsystem som finns tillgängliga för nya Octavia Combi är möjliga tack vare sensorer, radar och en kamera i fronten. Denna utrustning analyserar trafiksituationen och hjälper föraren att bland annat hålla sig i sin fil, bromsa och accelerera bilen i förhållande till framförvarande fordon samt att blända på och av helljus automatiskt. Bilen kan också läsa av trafikskyltar, parkera av sig själv och föreslå en paus när den anser att föraren visar tecken på trötthet. Nio airbags är standard, bland annat sidoairbags bak samt knäairbags för förare.

De motorer som erbjuds till tredje generationens Octavia Combi är upp till 17 procent mer ekonomiska än sina föregångare. Som ett exempel kan nämnas den snålaste av GreenLine-motorerna (TDI 110 hk.) som ger en förbrukning på 0,34 liter/mil och ett CO2-utsläpp på 89 gram/km vilket uppfyller den nya miljöbilsdefinitionen.

Världspremiären för nya SKODA Octavia Combi sker på bilsalongen i Geneve första veckan i mars. Då visas också för första gången 4x4-versionen med femte generationens fyrhjulsdriftsystem från Haldex.

Octavia Combi lanseras på den svenska marknaden vecka 24 men finns beställningsbar redan från lanseringen av halvkombimodellen vecka 12. Priset på nya SKODA Octavia börjar från 179 900 kronor med ett kombitillägg på 6 500 kronor.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 939 200 bilar under 2012. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.