Nya SKODA Rapid Spaceback – första bilderna

Här är första bilderna på nya SKODA Rapid Spaceback. En bil som utökar Skodas modellutbud ytterligare med ett kombialternativ i kompaktklassen. Bilen placeras mellan Fabia och Octavia i storlek och erbjuder en fräsch design, gott om utrymme och effektiva motorer.

Skoda introducerar nu ytterligare en bil i sin modelloffensiv. Rapid får en ny design i utförandet ”Spaceback” och precis som alla Skodas bilmodeller erbjuder den nya versionen ett generöst utrymme, flertalet smarta lösningar, säkerhet i toppklass, effektiva motorer och ett bra värde för pengarna.
- Nya Skoda Rapid Spaceback är en milstolpe för Skoda. Det betyder att vi nu går in i det strategiskt viktiga segmentet av kompakta kombibilar, säger Skodachefen Winfried Vahland. Rapid Spaceback är ett riktigt bra och nytt alternativ i den här klassen. Bilen kombinerar Skodas goda praktiska egenskaper med den populära kombidesignen och med en ny och sportig design ger Rapid Spaceback ett ungt och dynamiskt intryck med flera möjligheter till individualisering.

Skodachefen menar att Rapid Spaceback är det perfekta alternativet för unga personer och familjer som värdesätter utrymme och praktiska lösningar i kombination med sportig design som ger ett klart och självständigt uttryck. Från sidan är bilen något sträckt vilket ger ett coupé-liknande intryck och något som särskiljer Rapid Spaceback från sina konkurrenter i klassen. Den dynamiska siluetten markeras av tydliga linjer, en lång hjulbas (2,602 mm.) och en skarp, hög tornadolinje.

Individualisering är ett fokusområde för nya Rapid Spaceback. Ett av tillvalen som stöttar den ambitionen är det stora panoramaglastaket som sträcker sig hela vägen från framrutan till bakre vindrutan. Det ger ytterligare en dimension åt det stora interiöra utrymmet i bilen med en ostörd himmelsvy för samtliga passagerare. Kombinerat med panoramaglastaket kan man välja till en design med längre toning på bakrutan vilket knyter samman det tonade glastaket med bakrutan. Kombinerat med en svart spoiler förstärker detta bilens dynamiska intryck.

Bakdelen på bilen understryker nya Rapid Spacebacks sportiga karaktär med precisa linjer som ger ett balanserat intryck. En svart diffusor understryker de horisontella elementen liksom de typiska C-formade bakljusen. Fram till B-stolparna är designen för Spaceback baserad på sedanversionen av Rapid. Här är huvudelementen den framträdande grillen med 19 vertikala lameller och kromade ram, den nya Skoda-loggan centralt placerad på den avrundade delen på motorhuven samt den klöverformade designen av strålkastare och dimljus.

Interiören i nya Rapid Spaceback ger ett sportigt intryck med sin tre-ekrade ratt, stilfulla detaljer och fräsch design på sätesklädseln. Precis som övriga Skoda-modeller erbjuder nya Rapid Spaceback gott om utrymme interiört. Trots att Spaceback exteriört mäter 18 centimeter mindre än Rapid som sedanversion är passagerarutrymmet lika generöst. Bak har Rapid Spaceback det mest största knä- (64 mm.) och huvudutrymmet (980 mm.) i sin klass. Bagageutrymmet rymmer 415 liter och 1 380 liter med baksätena nedfällda.

Det generösa utrymmet kompletteras med en rad ”simply clever”-lösningar precis som på Skodas övriga modeller. Exempelvis erbjuds ett variabelt lastgolv i bagageutrymmet på nya Rapid Spaceback, ett golv som du höjer och sänker för att antingen få plant vid nedfällt baksäte, eller sänker för maximal lastning i övriga situationer. Golvet höjs och sänks med ett enkelt handgrepp. Precis som på Rapid i sedanversion finns smarta lösningar som exempelvis isskrapa i tanklocket, hållaren för säkerhetsvästen under förarsätet och den vändbara bagagerumsmattan med textil på ena sidan och gummi på den andra.

Nya Rapid Spaceback erbjuder högsta säkerhet med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Bilen kommer med fyra bensin- och två dieselmotorer som alternativ. 1,6 TDI-motorn med 90 hästkrafter har premiär i Rapid. I GreenLine-utförande förbrukar Rapid Spaceback 0,38 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 99 gram/km.

Rapid Spaceback är Skodas senaste innovation den största modelloffensiven någonsin i Skodas 118 år långa historia. Bilen har världspremiär på Bilsalongen i Frankfurt i början av september och lanseras i Sverige i början av nästa år. Priserna för Rapid Spaceback är ännu inte beslutade.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade 943 000 och sålde sammanlagt 939 200 bilar under 2012. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.