Rallycross-EM: Dramatisk final väntar

Michael Jernberg toppar EM-tabellen rallycross inför finalen i Tjeckien den 13 september. Skodaföraren slog vakt om sin tätposition genom att bli tvåa i helgens deltävling i Polen. – Jag är nöjd till 90 procent, konstaterade han efter att ha förlorat ledningen och segern till Andreas Eriksson på det sista varvet.

Michael Jernbergs väg till A-finalen i polska Slomczyn blev något krokig. Efter fjärde tid i den första kvalomgången bromsade han bort sig och var inte bättre än elfte man i den andra. Inför det tredje och sista kvalheatet hade västgöten kniven på strupen. En topptid var ett måste för att säkra en plats i A-finalen. Sagt och gjort. Jernberg var snabbast och vann i utklassningsstil. – Jag fick till en kanontid, var 4.5 sekunder före närmaste konkurrent, konstaterar han belåtet. Jernbergs kvalfacit räckte till andra startruta i A-finalen. Före sig hade han bara Andreas Eriksson. – Men honom tog jag redan i starten och jag var fortfarande i ledning när jag styrde in i alternativspåret på det sista varvet. Med tanke på att jag var så mycket snabbare än de andra i den sista kvalomgången tog jag kanske det lite omedvetet lugnt. Jag vet inte, men när jag kom ut på banan igen hade Andreas smitit förbi mig. En andraplats är inget dåligt facit, men Jernberg var ändå inte helt nöjd efteråt. – Jag skulle ha vunnit. Det hade gett mig ett bättre utgångsläge inför finalen, konstaterar han. Inför säsongens sista EM-deltävling toppar visserligen Jernberg tabellen fem poäng före Sverre Isachsen, som körde in på fjärde plats i Polen. Av de fem deltävlingarna i mästerskapets andra del ska emellertid förarna räkna bort sitt sämsta resultat. Gör man det redan nu är det Isachsen i topp, sex poäng före Jernberg. – Vinner jag i Tjeckien får inte Sverre vara bättre än fyra. Då blir jag europamästare, säger Michael som har två EM-silver som främsta merit hittills i karriären. Om det blivit en fullpoängare i Polen hade en finalseger räckt – oavsett vilken placering norrmannen lyckas erövra i Tjeckien. Kampen om titeln är fortfarande en öppen affär och även om det är fördel Isachsen inför mötet kommande helg har Jernberg långt ifrån gett upp. – Jag ser fram emot finalen. Vi kör på Skodas hemmaplan och banan passar mig bra. Det är jag mot Sverre och bara att köra så mycket man orkar, säger Jernberg beslutsamt. Bild 1. Foto: Lennart Pettersson/Skoda Från andra startruta tog Michael Jernberg täten i sin Skoda Fabia i Polen. Länge såg det ut som om han skulle behålla den placeringen genom hela A-finalen. Bild 2. Foto: Lennart Pettersson/Skoda Det blev blågult på hela EM-pallen i Polen. Andreas Eriksson (mitten) vann före Michael Jernberg (t.v.) och Kenneth Hansen. Resultat. Rallycross-EM, Slomczyn, Polen, 6 september. A-final, division 1. 1) Andreas Eriksson, Sverige, Ford Fiesta 2) Michael Jernberg, Sverige, Skoda Fabia 3) Kenneth Hansen, Sverige, Citroën C4 4) Sverre Isachsen, Norge, Ford Focus 5) Stig-Olov Walfridsson, Sverige, Renault Clio 6) Frode Holte, Norge, Volvo S40 Mästerskapet efter 9 av 10 deltävlingar. 1) Michael Jernberg, 126 poäng 2) Sverre Isachsen, 121 3) Kenneth Hansen, 110