Sandell tar sikte på pallen i Tyskland

Det drar ihop sig till ADAC Rally Deutschland och den sjunde deltävlingen i Super 2000 World Rally Championship. Skoda-förarna Patrik Sandell och Emil Axelsson ligger på en femteplats i tabellen inför tävlingen. De kommer till Tyskland med gott självförtroende, men utan att sikta på seger.

– Vi hade ett riktigt bra afaltstest i Österrike förra veckan. Det funkade jättebra och jag fick en otroligt bra känsla för bilen. Vår teamchef Raimund Baumschlager har dessutom väldigt mycket erfarenhet av Skodan på asfalt, så han har gett mig väldigt mycket värdefull kunskap som vi har nytta av nu i Tyskland, berättar Patrik Sandell.

Rallycentrum är staden Trier som ligger i Mosel-regionen. Rallyt körs på asfaltvägar, men med väldigt varierade vägtyper de olika dagarna. Patrik nämner Martin Prokop, Xavi Pons och P-G Andersson som sina tuffaste motståndare i helgen. Förare som alla ligger framför honom i mästerskapet just nu, vilket ökar trycket att ta poäng ytterligare. Men siktet är ändå inte inställt på seger.

– När vi pratar grus så siktar vi alltid på att vinna. Men på asfalt är det pallen som gäller. Och varje kliv uppåt är sen en bonus, säger Patrik.

Just nu är det rekognosering och notskrivning som gäller, något som kan bli avgörande för den svenska Red Bull-duon. Trots flera år i VM-cirkusen är det bara andra gången de kör tävlingen. Den första gången blev de diskvalificerade redan första dan och fick sitta i publiken de avslutande dagarna. Dessutom kräver vädret och asfaltsvägarna mer noggrannhet än vanligt i Tyskland.

– Just nu regnar det riktigt mycket här, men det ska tydligen bli bättre väder framåt helgen. Det är alltid svårt att skriva noterna när man inte riktigt vet hur vädret blir, särskilt på asfalt. Man måste anteckna alla ställen där det eventuellt kan vara blött. På öppna fält kan det torka upp på några timmar, men i skogspartier kan det vara blött i dagar efter ett regn, berättar Patrik.

Rekognoseringen pågår under tisdagen och onsdagen. Torsdag är det shakedown innan rallyt startar på allvar fredag morgon. Målgång är söndag eftermiddag.

För mer info kontakta: Henrik Svensson (Skoda Sverige): 070-618 65 17 Bo Schager (Patrik Sandell Rally): 070-11 11 944

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 684 226 bilar under 2009. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda worldwide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.