Skoda Auto på IAA Frankfurt Motorshow

Nya generationen Fabia Combi
Fabia Scout designkoncept
GreenLine – ett helt nytt modellprogram

Skoda Auto kommer att ha världspremiär med nya Fabia Combi på 2007 års bilmässa i Frankfurt (IAA 2007). Efter presentationen av femdörrars hatchback på bilsalongen i Genève i våras, utökas Fabia-portföljen nu med en kombiversion.

Med samma grunddesign som nuvarande nya generationens Fabia, är ambitionen med Fabia Combi att lansera en rymlig familjebil. Jämfört med dess föregångare har yttermåtten växt något för att få större innerutrymmen, särskilt för baksätespassagerarna. Även bagageutrymmet är påtagligt mycket rymligare (lastvolym 480 l, 1460 l - med de delbara baksätena nedfällda). Med dessa mått är Fabia Combi även redo att mäta sig med bilar i en högre storleksklass. Totalt fem motorer finns tillgängliga för kombin, tre bensinmotorer och två dieselmotorer, från 51 kW till 77 kW (70–105 hk).

Skodas presentation kommer även att inkludera konceptbilen Fabia Combi Scout som är baserad på nya Fabia Combi och som har ett antal designade ”Scout”-finesser som idag finns på de serietillverkade Octavia Scout och Roomster Scout.

Ytterligare en produkt med världspremiär på IAA 2007 är GreenLine, ett nytt modellprogram designat för att erbjuda en ekonomisk och miljövänlig körning med ett lågt utsläpp. De första bilarna i det här helt nya programmet är Fabia GreenLine och Fabia Combi GreenLine 1,4 TDI DPF. Även om utbudet av extrautrustning inte har minskats nämnvärt överstiger de nya bilarnas koldioxidutsläpp inte 110 g/km. Ytterligare en modell inom GreenLine-konceptet som lanseras direkt är Octavia Flexifuel. Den här bilen har en E85-förberedd 1,6 l motor.

Med Skodas modellprogram GreenLine ges kunder två attraktiva val av miljöbilar som berättigar till miljöpremien på 10 000 kr. Octavia Flexifuel är först ut på den svenska marknaden och kommer att lanseras under hösten 2007. Fabia 1,4 TDI GreenLine och Fabia Combi 1,4 TDI GreenLine kommer att börja säljas under våren 2008.