SKODA blir huvudsponsor till Vätternrundan

SKODA är sedan 2004 huvudsponsor till världens mest kända cykeltävling, Tour de France. Nu går bilmärket in som en av huvudsponsorerna till Sveriges största cykellopp, Vätternrundan.
- Cykling finns i vårt DNA, allt började med två hjul för över 119 år sedan och än idag är cykeln det perfekta komplementet till bilen, säger SKODAs Sverigechef Anders Bergman.

Cykling är en av hörnstenarna i SKODAs globala sponsringsstrategi. Det speglar varumärkets 119 år långa historia där de två grundarna, Vaclav Klement och Vaclav Laurin redan 1895 tillverkade sin första cykel. Idag säljer SKODA en miljon bilar årligen på över 90 marknader men behåller en tydlig koppling till sitt arv och sin historia genom en omfattande sponsring av cykelsporten. Nyligen förlängdes avtalet med Tour de France till 2018.

Nu breddas cykelsatsningen ytterligare när SKODA Sverige tecknar ett tvåårigt huvudsponsoravtal med Vätternrundan. Sveriges största motionslopp på cykel, med över 35 000 deltagare i Vätternrundan, Halvvättern och Tjejvättern.
- Vätternrundan är inkluderande. Loppen står öppna för alla med en dröm, en passion och ett tydligt mål oavsett förutsättningar, säger Anders Bergman. Det passar som hand i handske med SKODAs värderingar och återspeglar våra grundares filosofi om att göra mobilitet tillgängligt för alla.

I Sverige är SKODA det sjunde största bilmärket med en årlig försäljning på över 13 000 bilar, 70 återförsäljare och över 130 servicepartners. En stark och långsiktig partner för Vätternrundan.
- Vi är stolta över att få in SKODA som en av våra huvudsponsor, säger Vätternrundans VD Evalena Frick. Vi ser det som en stabil och långsiktig partner med gott anseende, starka muskler och ett brett modellprogram av miljöklassade bilar. Att varumärket dessutom har stjärnstatus inom cykelvärlden är en bonus.

Avtalet mellan SKODA Sverige och Vätternrundan sträcker sig till 2015 med option på förlängning.

SKODA sålde sammanlagt 920 800 bilar under 2013. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.