Skoda firar 20-årsdagen av sitt samarbete med Volkswagen

16 april 1991 blev Skoda en del av Volkswagen-koncernen. I dag, 20 år senare, är det en av de historiskt sett mest framgångsrika sammanslagningarna inom fordonsindustrin. Detta firades under fredagen av bland andra Tjeckiens president Václav Klaus och Volkswagens koncernchef Martin Winterkorn.

Den 16 april 2011 är det 20 år sedan starten på samarbetet mellan den tjeckiska biltillverkaren Skoda Auto och Europas största motsvarighet Volkswagen. Sedan dess har Skoda fyrdubblat sin globala försäljning och utökat sin produktportfölj från en modell, Favorit, till för närvarande fem modellserier, Superb, Yeti, Octavia, Fabia och Roomster/Praktik.
- Tillsammans har Skoda och Volkswagen skrivit ett kapitel ekonomisk historia. För 20 år sedan var det få som trodde på en så lysande utveckling av bilmärket och på den tiden tyckte nästan ingen att det var möjligt för tjecker och tyskar att samarbeta. Det här framgångsrika samarbetet är beviset på motsatsen, säger Volkswagens koncernchef Martin Winterkorn.

Winfried Vahland, högste chef på Skoda Auto, understryker också samarbetet som avgörande för de stora framgångarna.
- Utvecklingen av Skoda sedan Volkswagens engagemang har varit unikt i bilindustrin. Det var återfödseln av ett legendariskt varumärke i hjärtat av Europa. Inom ramen för Volkswagen Group har varumärket fått nytt liv och påbörjade för 20 år sedan en lyckad comeback.

Idag har Skoda länge varit etablerade på marknader utanför Europa och säljer sina produkter i mer än 100 länder. 2001 startade produktionen i Indien och sedan 2007 har företaget haft en mycket framgångsrik närvaro i Kina som blivit den starkaste utländska marknaden och bidrog med nästan en fjärdedel av märkets försäljning under 2010.

Under de närmaste åren vill Skoda fortsätta att öka tillväxten och försäljningen till minst 1,5 miljoner enheter per år 2018. För att uppnå detta satsar Skoda massivt på nya produkter och nya marknader, särskilt i länderna i Kina, Indien och Ryssland. Samtidigt vill företaget fortsätta stärka sin ställning på de tjeckiska och europeiska marknaderna. Kärnan i tillväxtplanerna är en ännu större internationalisering av företaget.
- Vi kommer att sätta normer för stora fordon med bästa pris, värde och smarta idéer på de viktigaste marknaderna i världen, säger Vahland.

Dessutom planerar tillverkaren att tydligt öka sitt lokala engagemang på viktiga marknader. Det innebär bland annat att Yeti också kommer att produceras i Kina med början 2013.

Skoda och Volkswagen - höjdpunkter av en 20-åring succéhistoria:
1990/1991

- Efter de politiska förändringarna börjar Skoda söka en stark västerländsk partner. Förutom Volkswagen gör även GM, BMW och Renault en pitch. Det primära intresset bland de utländska tillverkarna är riktad på framhjulsdrifttekniken hos Skoda Favorit.
- December 1990: den tjeckiska regeringen ger Volkswagen Group affären. Den 16 april 1991, träder avtalet i kraft. En ny era börjar för företaget.

1994

- Favorit ersätts med den nya modellen Felicia. Modellen möter internationella standarder när det gäller kvalitet och styling.

1995
- Mitten av februari: grundstenen läggs för produktionsanläggningen av den nya medelklassmodellen Octavia i Mladá Boleslav. Fabriken i Vrchlabí  i norra Böhmen moderniseras. Investeringar av Volkswagen-koncernen i dessa och andra åtgärder motsvarar vid den här tiden 20 procent av alla utländska investeringar i Tjeckien.

1996
- I slutet av april: den miljonte Skoda-bilen efter samarbetet med Volkswagen är byggd.
- Den 3 september 1996: den nya anläggningen för tillverkning av Octavia öppnas.
- Med Octavia, introducerar tillverkaren sin andra modellserie.

1998
- Framgången för varumärket ökar. I januari 1998 får bolaget namnet Skoda Auto som också blir det största industriföretaget i Tjeckien. Samma månad påbörjas arbetet för att bygga en ny karossfabrik med en kapacitet på 1 200 bilkarosser per dag.
- I maj 1998 hålls en ceremoni för upprättande av nya Skoda Parts Center.
- I november inleds byggandet av ett kundcenter och hallen för produktion av motorer och växellådor med en årlig kapacitet på en halv miljon enheter startar.
- För första gången producerar Skoda mer än 400 000 fordon per år (1998). De exporteras vid den här tiden till 70 länder.
- Octavia kompletteras med en kombi-version.

- Octavia-sortiment utvidgas ytterligare med en fyrhjulsdriven version.
- I april 1999 öppnas det nya forsknings- och utvecklingscentrat för att stärka den tekniska utvecklingsavdelningen.
- En tredje modellserie introduceras, nya Fabia. Den belönas samma år med "Golden Steering Wheel" i Tyskland.

- Volkswagen-koncernen blir hundra procentig ägare av företaget.
- Kombi-versionen av Fabia införs.

2001
- Internationaliseringen förstärks. Skoda startar sin produktion i Aurangabad, Indien.
- Superb lanseras på marknaden.

- Försäljningen på den indiska marknaden inleds.
- I Kvasiny i Tjeckien öppnas en ny fabrik.

2003
- Skoda bygger sin fyra-miljonte-bil i Mladá Boleslav sedan samarbetet med Volkswagen.
- Octavia II lanseras på marknaden.

2005
- Det nyligen utökade logistiska centrat för originaldelar och tillbehör i Mladá Boleslav inleder sin verksamhet.
- Den 1 november bygger den tjeckiska biltillverkaren den fem-miljonte-bilen sedan 1991.

- För första gången överstiger den årliga produktionen 500 000 fordon.
- Skoda inleder satsningar på den kinesiska marknaden.
- Som fjärde modellserie lanseras Roomster.

2007
- I Shanghai öppnar varumärket sin första ensamåterförsäljning i Kina och inför en licens för produktion av Skoda-fordon tillsammans med Shanghai Volkswagen.
- Den nya Fabian lanseras på marknaden som en smidig fortsättning av framgångarna för sin föregångare.

2008
- I mars, har nya Superb världspremiär. Med denna modell plockar Skoda upp traditionen av modellserien från 1930-talet och satsningar i den övre medelklassen.
- I ett joint venture med Volkswagen förbereds löpande band-produktion i den ryska staden Kaluga.
- Skoda ökar sitt sociala engagemang med det ceremoniella öppnandet av det pedagogiska centrat "Na Karmeli" i Mladá Boleslav. Även Skodaskolan ligger där.
- Det första, särskilt miljövänliga, fordonet av GreenLine-serien introduceras på marknaden.

- På bilsalongen i Genève presenteras Yeti som märkets femte modellserie.
- Antalet fordon som byggts sedan samarbetet med Volkswagen överstiger sju miljoner enheter.
- Produktionen av Octavia i den ryska staden Kaluga startar.

- För första gången överstiger tillverkaren tröskeln för 750 000 sålda fordon.
- För första gången presenterar tillverkaren en elbil - konceptbilen Octavia Green E Line - på Paris Motor Show.
- I december, Skoda och Shanghai Volkswagen undertecknar ett licensavtal för produktion av Yeti i Kina, med början under 2013.
- Skoda Motorsport vinner VM i rally-serien "International Rally Championship".
- Skoda spikar en tillväxtstrategi där den globala försäljningen ska fördubblas till 1,5 miljoner enheter fram till år 2018.

- Tillverkaren firar jubileum "110 år av Skoda Motorsport".
- En ny corporate design och den nydesignade logotypen lanseras för att markera inställningen till företagets nya visioner.
- Konceptbilen VISIOND ger en förhandsvisning av modellernas framtida utformning.
- 20-års jubileum av samarbetet med Volkswagen.