Skoda gör rekordresultat

År 2011 blev det bästa verksamhetsåret någonsin för tjeckiska biltillverkaren Škoda – ett år med nya leverans-, försäljnings- och vinstrekord.
Från januari till december 2011 ökade kundleveranserna med 15,3 procent till 879 200 bilar (2010: 762 600 bilar). Samtidigt ökade försäljningen med 18,1 procent till 10,3 miljarder euro (2010: 8,7 miljarder euro), och Škoda passerade därmed 10 miljardersstrecket för första gången.

Rörelseresultatet förbättrades med 66,1 procent till 743 miljoner euro (2010: 447 miljoner euro), och företaget har en stark tro på framtiden. Målet är att, med hjälp av nya modeller och ökad globalisering, kunna leverera minst 1,5 miljoner bilar per år 2018. Småbilen Citigo och sedanversionen Rapid (säljs i Indien) är exempel på Škodas nya satsningar.
– Vår tillväxtstrategi börjar ge resultat, sa Škodas koncernchef Winfried Vahland vid den årliga presskonferensen i Prag. Vi har blivit bättre både när det gäller leveranser och ekonomi. Det här ger oss bra förutsättningar för att lyckas med vår tillväxtstrategi de kommande åren. Jag vill speciellt tacka vår fantastiska personal – utan dem hade vi aldrig klarat av att leverera de här resultaten.

Tillväxt i alla försäljningsregioner
Aldrig har det varit en så stor efterfrågan på Škoda-bilar som under 2011. Leveranserna slog nya rekord och steg med 15,3 procent till 879 200 bilar. Škoda har haft en starkare tillväxt än övriga marknaden i samtliga försäljningsregioner och har ökat sin marknadsandel på nästan alla enskilda marknader. Škodas andel av världsmarknaden var mer än 1,4 procent 31 december 2011.

Den procentuella tillväxten var störst i Östeuropa, där den steg med 47 procent. När det gäller enskilda marknader i regionen var Ryssland starkast. Här steg försäljningen med 62,5 procent till 74 100 bilar (2010: 45 600 bilar). Även Asien hade en stark tillväxt under 2011. Indien gick i spetsen med en försäljningsökning på nästan 50 procent. I Kina, som är Škodas största marknad, ökade leveranserna med 21,9 procent till ungefär 220 100 bilar.

Škoda lyckades även gå emot trenden på den tuffa marknaden i Västeuropa. Samtidigt som den totala marknaden gick ned med 1,5 procent ökade Škoda sin försäljning med 8,6 procent. Škoda-bilar har varit särskilt efterfrågade i Tyskland, där försäljningen steg med 13 procent. På Centraleuropas hårt drabbade marknad höll sig försäljningen stabil och ökade med 1,7 procent. I Tjeckien är Škoda fortfarande bil nummer ett, och fler än var tredje bil bär den bevingade pilen.

Attraktiva modeller som blir alltmer populära
De utmärkta försäljningsresultaten beror till stor del på Škodas attraktiva modellutbud.
– Unik design, rymlighet, förstklassig kvalitet, vardagsanpassad och familjevänlig funktionalitet samt prisvärdhet utmärker våra bilar. Våra nya modeller kommer att ge oss ännu mer medvind. Škoda-bilarna blir också alltmer populära hos företagskunder. Fler än 239 000 bilar såldes till företag förra året – en ökning på 26,7 procent, berättade Vahland.

Octavia fick sin status som Škodas mest populära modell 2011 bekräftad. Octavia är varumärkets hjärta, och försäljningen steg med 10,7 procent till nästan 390 000 bilar. Fabia kom på en andra plats i Škodas interna försäljningsrankning med 267 000 sålda bilar (en ökning på 16,5 procent).

Škoda Superb lyckades för första gången bräcka 100 000-gränsen när förra årets försäljning steg med 18,1 procent till ungefär 117 000 bilar – varav 48 000 sålda bilar i Kina.

Yeti
– den kompakta SUV-modellen – hade störst tillväxt av alla Škoda-modeller: 33,7 procent, vilket innebär 70 000 sålda bilar under 2011. Škoda har som mål att sälja fler än 100 000 Yeti-modeller per år framöver. Produktionen kommer att äga rum i Kina och Ryssland, med start 2013.

Roomster
såldes i 36 000 exemplar och ökade med 11,4 procent.

Škodas sjätte och sjunde modellserie – småbilen Citigo och indiska sedanversionen Rapid – har fått en fantastisk start. Citigo lanserades på den tjeckiska hemmamarknaden i slutet på 2011 och kommer att finnas ute i resten av Europa i maj. Rapid lanserades i Indien i slutet på förra året och ger varumärket en ingång till Indiens näst största segment. Bilen blev snabbt utsedd till årets familjebil i Indien.

Resultat för 2011
Škodas försäljningsframgångar speglas även i varumärkets resultat, och företaget visar sig vara starkt även 2011. Omsättningen steg med 18,1 procent till 10,3 miljarder euro och passerade 10-miljardersstrecket för första gången. Rörelseresultatet nådde 743 miljoner euro – en ökning med 66,1 procent eller 296 miljoner euro jämfört med 2010. Rörelseintäkterna för försäljning landade på 7,2 procent.
– Mer än 10 miljarder euro i omsättning och en vinst på nästan 750 miljoner bekräftar Škodas lönsamhet och ekonomiska stabilitet, säger Škodas finansdirektör Winfried Krause. Vinsten före skatt landade på 783 miljoner euro (plus 87,2 procent) och på 652 miljoner euro efter skatt.

Vad gäller omsättningen stod ökad försäljning och ett förbättrat modellutbud bakom det positiva resultatet. Vad gäller utgifterna har ytterligare kostnadsbesparingar bidragit till de positiva resultaten. Samtidigt har varumärket ökat sina investeringar. Anläggningskostnaderna ökade med 165 miljoner euro jämfört med 2010 års 568 miljoner euro.
– Investeringar i produkter, strukturer och kapacitet är grundläggande för fortsatt tillväxt, lade Krause till.

En imponerande start på 2012 och en stark tro på framtiden
– 2011 års starka resultat och vår fantastiska personal innebär att vi är väl rustade för kommande år. Hängivenhet, försäljningsresultat och lönsamhet är grunden för fortsatt framgång. Vår framtid bygger på lönsam tillväxt och detta gäller även 2012, sa Škodas koncernchef Winfried Vahland. Škoda har fått en bra start på 2012. Under januari och februari såldes 147 500 bilar, vilket är en ökning på 11,6 procent. Det finns däremot en del ekonomiska osäkerheter 2012, i synnerhet på flera av de europeiska marknaderna.

Škoda kommer att utöka sitt modellutbud 2012 och 2013. Som en uppföljning till succén med Rapid i Indien och Citigo, kommer en ny kompakt sedanversion lanseras i Europa senare i år. En försmak, under namnet ”Mission L”, fanns på plats på förra årets motormässa i Frankfurt.

Utöver detta fortsätter företaget satsa på globalisering och en stark global närvaro, i både Asien och Östeuropa, men även på viktiga marknader i Europa.
– Trots att Västeuropa och vissa länder i Centraleuropa präglas en viss ekonomisk avmattning ser vi positivt på framtiden, sa Winfried Vahland.

2011 2010 Förändring i %
Kundleveranser 000 bilar 879 763 +15.3
Leveranser, exklusive Kina 000 bilar 659 582 +13.2
Produktion 000 bilar 902 780 +15.5
Produktion, exklusive Kina 000 bilar 682 583 +16.9
Försäljning 000 bilar 690 585 +18.1
Anställda* 26,565 24,714 +7.5
Omsättning miljoner euro 10,266 8,692 +18.1
Vinst miljoner euro 743 447 +66.1
Vinst i % av omsättningen % +7.2 +5.1 -
Vinst före skatt miljoner euro 783 418 +87.2
Årsvinst miljoner euro 652 349 +86.9
Investeringar (i anläggningstillgångar) miljoner euro 568 403 +40.8
Nettolikviditet miljoner euro 1,838 1,605 +14.5

* Exklusive tillfälligt anställda; inklusive lärlingar

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 879 200 bilar under 2011. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda world wide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.