SKODA Motorsport startar säsongen i Svenska Rallyt

Fjärde mästartiteln i Asien, fyra segrar i WRC2 och fem nationella titlar. Förra årets facit ger SKODA Motorsport starkt självförtroende inför 2016. En rallysäsong som inleds i Sverige med hemmaföraren Pontus Tidemand (Jonas Andersson) som en av favoriterna.
- Vi vill verkligen vara med i toppen, säger Tidemand.

SKODA Motorsport kommer med full uppsättning till Sverige för start i WRC2 i Svenska Rally (11-14 februari). På förarsidan återfinns tjeckiske Jan Kopecky, finske Esapekka Lappi och självklart svenske Pontus Tidemand. Hemmaföraren som förra året kontrakterades av SKODAs fabriksteam och direkt tackade för förtroendet genom att bli mästare i Asia-Pacific Rally Championship.

I år satsar SKODA Motorsport fullt ut på WRC2 i VM-serien. En serie som Tidemand gjorde några inhopp i förra säsongen, tog en seger, två andraplatser och en tredjeplats. Det räckte till en femteplats då – i år är siktet högre ställt.
- Vi vill vara med i toppen, säger Pontus som till i år har en ny kartläsare vid sin sida.

Jonas Andersson är en av världens mest erfarna kartläsare och har de senaste åren haft stora framgångar i WRC.
- Vi har redan gjort en del tester tillsammans och jag kan knappt vänta på att äntligen få komma igång och tävla tillsammans, säger Tidemand.

Precis som förra året står SKODA Motorsport på startlinjen med sin kraftfulla fyrhjulsdrivna Fabia R5 lackerad i svart, vitt och grönt.
- Vi har lovat våra fans att göra allt vi kan för att upprepa succén från förra året kommande säsong. Vi ser fram emot en rivstart i Sverige i februari, säger SKODA Motorsports chef Michal Hrabanek.

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2014. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.