ŠKODA Octavia: Fem stjärnor i Euro NCAP

Nya Skoda Octavia får toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Detta efter att ha visat upp utmärkta resultat vad gäller säkerhet för barn och vuxna i bilen, skydd för fotgängare samt den hjälp bilens säkerhetssystem ger.

Lagom till den svenska lanseringen av nya Skoda Octavia tilldelas bilen toppbetyg i säkerhet av Euro NCAP.
- För Skoda är säkerheten i bilen oerhört viktig, säger Dr. Frank Welsch, ansvarig för teknisk utveckling på Skoda. Vårt mål är att göra resan så säker och komfortabel som möjligt för både förare och passagerare. Med en rad aktiva assistanssystem och omfattande passiva säkerhetsfunktioner är nya Octavia den säkraste bilen vi byggt.

När det gäller säkerheten för förare och passagerare i framsätet fick Octavia 93 procent av högsta möjliga poäng. Resultaten av säkerheten för barn i bilen var också de väldigt goda, liksom skyddet för fotgängare. Testarna var också imponerade av de innovativa säkerhetssystemen i nya Octavia. Utöver de passiva systemen såsom ESC (stabiliseringssystem) och bältespåminnare finns nu en rad aktiva system som höjer såväl komforten som säkerheten.

Bland dessa kan nämnas ”Front Assist” som mäter avståndet till framförvarande bil och som kan panikbromsa bilen vid en eventuell nödsituation om föraren har för sen reaktionsförmåga. Nya Octavia har också ”Lane Assistant” som hjälper föraren att hålla bilen i sitt körfält. Multikollisionsbroms som vid eventuell kollision bromsar bilen och på så vis hjälper föraren att undvika följdkollisioner. Med ”Crew Protect Assistant” sker en rad säkerhetsåtgärder automatiskt vid en kollision. Fönster och taklucka stängs, säkerhetsbälten sträcks, allt för att ge förare och passagerare så bra skydd som möjligt vid en oundviklig kollision. Nya Octavia har även trötthetsvarnare som föreslår en paus om föraren visar tecken på trötthet. Alla dessa säkerhetssystem hjälper till att undvika olyckor samt att mildra konsekvenserna för såväl passagerare i Octavia som andra trafikanter.

Nya Octavia har nio airbags som standard, däribland krockkuddar på sidorna i baksätet samt för knän i framsätet. Bilen har också fått en längre hjulbas, ett stabilare chassi och en kaross i extremt höghållfast material.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 939 200 bilar under 2012. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.