Skoda Octavia firar 50 år

Skoda Octavia, Skodas bäst säljande modell firar 50 års jubileum i år. Tillverkningen av den första Skoda Octavia vilken var efterföljare till Skoda 440 även känd som ”Spartak” startade i januari 1959.

I Skoda Autos företagstidningen Ventil kunde man den 6 januari 1959 läsa: ”Vår nya modell har också fått ett nytt namn – den kallas för Skoda Octavia, eftersom den är den åttonde modellen som tillverkas av vår nationella bilindustri”.

De numeriska beteckningarna som då användes ersattes med namn - Skoda 440 blev Octavia, Skoda 445 bytte namn till Octavia Super och Skoda 450 kallades för Felicia från och med då. Förändringen omfattade mer än bara namnen och mindre anpassningar av bilarnas front. Skodas designers konstruerade även om framaxlarna på alla Skodas personbilar 1959 – den gamla bladfjädern ersattes av en skruvfjäder med teleskopstötdämpare, vilket verkligen var en stor förändring.

Namnet återupptogs efter 1989 och modellserien Octavia blev den första bil som utvecklades inom Skoda efter samgåendet med Volkswagen Group. De första förberedelserna påbörjades och den första konceptbilen tillverkades 1992. Bilen lanserades 1996, kombiversionen två år senare och 4x4-versionen ytterligare något senare.

Under 2000 kom en ny moderniserad version som fortfarande tillverkas under namnet Octavia Tour. I februari 2004 lanserade företaget den andra generationens Skoda Octavia och 2008 kom den senaste versionen.

Skoda Auto har sålt över 2,6 miljoner Skoda Octavia över hela världen och erbjuder för närvarande bilen i flera olika versioner, Skoda Octavia, Skoda Octavia Combi, Skoda Octavia Scout, Skoda Octavia RS samt miljöversionen Skoda Octavia GreenLine.