Skoda ökar rörelseresultatet med 87 procent

Framgången för det tjeckiska bilmärket Skoda fortsätter. I takt med ökade leveranser och produktion stiger det finansiella resultatet. Under första kvartalet 2011 producerades 174 970 bilar (+28,4 procent) varav 217 124 bilar (+21,4%) levererades till kunder världen över. Den framgångsrika trenden ger klirr i kassan, försäljningsintäkterna ökade med 32,7 procent till 2,7 miljarder euro och rörelseresultatet landade på 187 miljoner euro – en ökning med hela 87 procent jämfört med januari-mars 2010.

Nyligen firade Skoda 20 år som en del av Volkswagen-gruppen. När siffrorna för årets första kvartal summeras är det dags att jubla igen.
- Skoda fortsätter att hålla foten på gaspedalen. Vi har sålt fler bilar och tjänade mer pengar vilket är ett bevis på hur väl företaget mår och ger oss finansiella förutsättningar för en stark framtida tillväxt, säger Skodas koncernchef Prof. Dr. Winfried Vahland. Vi har som mål att fördubbla försäljningen till 1,5 miljoner bilar 2018 jämfört med 2010, det här är en bra början.

Högre försäljningsvolymer framförallt av modellerna Fabia, Yeti och Superb har väsentligt bidragit till den positiva utvecklingen. Totalt sett ökade försäljningsintäkter med 32,7 procent till 2,7 miljarder euro (2,0 miljarder euro). Samtidigt var rörelseresultatet 87 procent över förra årets period och uppgick till 187 miljoner euro (100 miljoner euro). Resultat före skatt uppgick till 173 miljoner euro, ett plus på 84 procent jämfört med de tre första månaderna av 2010. Nettolikviditeten fortsatte att förbättras till 1,9 miljarder euro under det första kvartalet (1,6 miljarder euro per 31 december 2010).

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 762 600 bilar under 2010. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda world wide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.