Skoda ökar takten – Yeti tillverkas i Tjeckien.

En ökning av antalet arbetstillfällen, en modernisering av fabriken i Vrchlabí och en expansion av Kvasiny följer i spåren av de strategiska beslut som togs av Skoda Autos styrelse, att till år 2010 disponera tre fullskaliga fabriker för tillverkning och montering av bilar och totalt uppnå en tillverkning av 1 miljon bilar. Enligt tidigare plan skulle detta mål uppnås först 2015.

Men en rusande efterfrågan i Kina och inträde på nya marknader så som Australien, Ryssland och Indien behöver Skoda expandera och öka tillverkningskapaciteten. Mladá Boleslav kommer helt att koncentrera sig på att fortsätta tillverka Skoda Fabia och Octavia modellerna. Volkswagenanläggningen i Bratislava kommer att hjälpa till med att tillgodose den höga efterfrågan av bilar från Mladá Boleslav genom att öka tillverkningen av Octavia. Vrchlabí-anläggningen söker en nyckelposition som en del i den aktuella planeringen i Skoda Auto och inom koncernen. Vrchlabí kommer att bil en fullskalig anläggning inklusive lackverkstad.

Designkonceptet stadsjeepen Yeti som visades för första gången 2005 kommer att realiseras och gå i produktion under 2009. Denna produktion är lagd till Skodas fabrik i Kvasiny där ytterligare en produktionslinje kommer att starta.

”Tack vare Yeti kommer vår modernaste anläggning att starta en tredje produktionslinje och erbjuda nya arbetstillfällen. Att vi lägger tillverkningen av Yeti i Tjeckien visar tydligt att vi stärker vår position i Tjeckien. En investering i denna storlek kräver utveckling av den regionala infrastrukturen runt våra anläggningar. Jag hoppas verkligen att regeringen och regionerna kommer att stödja vår expansion i Tjeckien”, tillade Martin Jahn, styrelsemedlem och ansvarig för HR.