Skoda slår försäljningsrekord – igen

939 200 bilar från Skoda nådde under 2012 sina kunder. Det är en ökning på 6,8 procent jämfört med 2011 och återigen ett nytt rekord i Skodas 117 år långa historia.
- Det gångna året är ett starkt kvitto på att Skoda trots krisande marknader stärker sin position och tar ytterligare ett steg mot målet att sälja 1,5 miljoner bilar årligen från 2018, säger Skodas högste chef Winfried Vahland.

Skoda inleder 2013 med en lansering av tredje generationens Octavia. Det är ett led i den största modelloffensiven någonsin i bolagets historia där hela modellprogrammet kommer att vara uppdaterat till 2015. Lanseringen sker i medvind där Skoda under 2012 slog leveransrekord och ökade sin marknadsandel i Västeuropa till över tre procent. I Ryssland växte marknadsandelen från tre till över 3,6 procent och på den enskilt största marknaden, Kina levererades 235 700 bilar. En ökning med 7,1 procent.
- Totalt sålde vi 939 200 bilar 2012, fler än vi någonsin gjort tidigare. Vi har också tagit marknadsandelar på flera marknader tack vare ett attraktivt modellprogram och därigenom tagit ytterligare ett viktigt steg i vår tillväxtstrategi, säger Vahland.

I Sverige registrerade Skoda 11 937 bilar (13 931). Totalmarknaden sjönk med 8,2 procent vilket ger Skoda en marknadsandel på 4,3 procent (4,6) i Sverige. 2013 lanseras sju nya och uppdaterade modeller från Skoda i Sverige med start i mars då tredje generationens Octavia når handlarna. En bil som hittills sålts i över 75 000 exemplar i Sverige.

Leveranser per modell 2012:
SKODA Octavia (409 600; +5,8%)
SKODA Fabia (240 500; -9,9%)
SKODA Superb (109 100; -6,5%)
SKODA Yeti (87 400; +24,3%)
SKODA Roomster (38 000; +5,4%)
SKODA Rapid (24 700; ny modell)
SKODA Citigo (Endast europa: 30 000; ny modell)

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 939 200 bilar under 2012. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.