• Skoda Sverige/

Skoda vann guld för kreativ reklam -- Annonsen ”Från singel till familj” för Skoda Fabia fick Guldägg

Vid gårdagens Guldäggetutdelning i Konserthuset i Stockholm vann Skoda, som enda bilmärke, guld för sin annons för Skoda Fabia ”Från singel till familj”. Vinnarkategorin var Tidningsannons och samma kampanj blev även nominerad i kategorin Utomhusreklam. Med Guldägget och totalt fyra andra nomineringar blev Skoda en av kvällen största vinnare.

Skoda var det enda bilmärket som fanns representerat bland nomineringarna, och det med kampanjer för tre olika bilmodeller. Det är reklambyrån DDB som ligger bakom Skodas kampanj ”Från singel till familj”och de andra kampanjerna.

- Glimten i ögat finns med i all reklam från Skoda. Extra kul att vi vinner guld för en familjebil som Skoda Fabia. Som uppstickare i branschen måste vi våga lite mer och Guldägget är ett fint kvitto på att vi gör rätt. Som köpare är det värdefullt med en byrå som utmanar oss på det sätt som DDB ständigt gör, säger Åse Lindberg, marknadschef på Skoda.

Juryns motivering löd:
"En bra annons berättar ofta en historia. Så även den här. Kombinationen av ett banalt och självklart budskap som berättas på ett så osjälvklart och annorlunda sätt gör den till en vinnare. Den är snabb att ta till sig, men tål ändå att tittas på. Summan av alla delarna bildar en större helhet, ett plus ett blir tre och så vidare. Juryn säger grattis till föräldrarna."

Guldägg

Tidningsannonsering
Från singel till familj / Skoda Sverige / DDB Stockholm

Nomineringar