Stark start för Skoda

Skoda Autos resultat för det första kvartalet 2008 var mycket bra. Försäljningen de senaste tre månaderna uppgick till 173 474 bilar, dvs. en ökning med 15,7 % jämfört med samma period förra året. Nya Skoda Fabia Combi är en stor framgång. Den lanserades i januari i år och under det första kvartalet levererades 19 503 kombibilar till kunder. Det innebär att antalet köpare som valde en Fabia under denna period totalt uppgick till 63 579 (+ 8,5 %).

Likaså behöll Skoda Octavia sin popularitet de första tre månaderna i år – företaget sålde 70 970 (+ 33,8 %) bilar av denna populära mellanklassmodell.

Resultaten första kvartalet påverkades positivt av den ökande efterfrågan i Östeuropa och Kina. I Östeuropa såldes 27 461 Skoda-bilar (+ 38,6 %). Kinas återförsäljarnätverk växer och detsamma gör försäljningen. Skoda-bilar tillverkas genom ett licensarrangemang lokalt i Kina. Totalt såldes 16 212 bilar från januari till mars.

Försäljning av Skoda-bilar första kvartalet 2008 på övriga marknader, inklusive den inhemska, förblev stabil.