Oacceptabla arbetsmiljöbrister i skogsbruket

Under 2008 genomförde Skogs- och Träfacket en riktad arbetsmiljösatsning i skogsbruket med anledning av Kemikalieinspektionens beslut att åter förlänga godkännande för kemikaliebehandlade skogsplantor. Vi fann tyvärr stora arbetsmiljöbrister och att många arbetsgivare inte tar sitt arbetsmiljöansvar.

För att minska riskerna för ohälsa bland skogsplantörerna genomförde Skogs- och Träfacket en riktad arbetsmiljösatsning under 2008. Våra regionala skyddsombud besökte 241 arbetsplatser med cirka 900 anställda, från Skåne i söder till och med Jämtland i norr.

Vid besöken upptäcktes stora brister och endast i undantagsfall har företagen följt de regler som gäller vid arbete med kemikaliebehandlade plantor. De vanligaste bristerna är att det saknas: - personalbodar och vatten att tvätta sig med. - skyddskläder eller att skyddskläderna inte används. - information om att plantorna är behandlade och att informationen inte finns på plantörernas språk. Många av de anställda kommer från andra länder och kan därför inte tillgodogöra sig nödvändiga säkerhetsföreskrifter.

Efter påpekanden och ibland via skyddsombudsstopp har företagen rättat till felaktigheterna.

Skogs- och Träfacket kommer även under 2009 att genomföra riktade arbetsmiljöinsatser i skogsbruket för att se till att de som arbetar där har en bra arbetsmiljö.

- Om behandlade plantor ska användas, är det ett minimikrav att företagen följer Arbetsmiljöverkets och Kemikalieinspektionens regelverk. Fick vi ett förbud mot kemikaliebehandlade plantor så skulle vi slippa att utsätta människor och natur för onödiga gifter. Då skulle också de redan befintliga giftfria- och mekaniska plantskydden bli konkurrenskraftiga säger Lennart Gunnarsson, arbetsmiljöansvarig Skogs- och Träfacket.

För mera information,

Lennart Gunnarsson 070-559 98 60