Till redaktionen

Skogs- och Träfacket inbjuder Fredrik Reinfeldt till en kunskapsresa i de stormdrabbade områdena! - Till följd av den värsta stormen på decennier, har redan nu flera personer mist livet pga olycksfall vid hantering av enorma skogsfällorna i södra Sverige. Behovet av fullvärdiga regelverk och särskilda skyddsanvisningar är viktigare än någonsin, när vi vet att skogsarbete i vindfälld skog är ett av de farligaste som finns.

- Det är därför förvånande att moderatledaren Fredrik Reinfeldts gör ett utspel i fredagens Rapportsändning i SVT om att få in utländsk arbetskraft genom att gällande regelverk inte ska behöva följas. Avsikten är givetvis att angripa fackföreningsrörelsen. Vi bör i allvarliga situationer där människoliv sätts på spel, i stället visa den hedern att ta avstånd från den här formen av politiska utspel.

- Jag bjuder gärna in Fredrik Reinfeldt att göra en resa i de stormdrabbade områdena med särskild uppmärksamhet kring grundläggande arbetarskyddsfrågor i skogen.

Det säger Skogs- och Träfackets förbundsordförande Kjell Dahlström i en kommentar till fredagens uttalande av moderatledaren Fredrik Reinfeldt.

Fakta om stormen 2005 Den värsta stormen i modern tid har medfört att stora arealer skog i södra Sverige nu är stormfälld. I volym räknat motsvarar detta hela Sveriges totala årsavverkningsvolym om cirka 80 miljoner skogsku- bikmeter. Det kommer att ta lång tid att upparbeta den stormfällda skogen. Förutom uppgiften att röja upp efter kraftledningsgator, vägar och så vidare måste råvaran så snabbt som möjligt tillvaratas för produktion och för att undvika skadeinsekter.

Detta arbete är oerhört farligt. I efterarbetet efter stormen 1969 – som i volym var ungefär hälften så stor som den aktuella stormen – fick drygt 40 personer sätta livet till under de första två åren. Ändå var skogsvårdspersonalen vid den tidpunkten mer erfaren och kunnig kring arbete med motorsåg. Skogsvårdsorganisationen varnar skogsägare från att själva ge sig ut och avverka stormfällda träd och hänvisar till professionell hjälp. Att avverka i stormfällda bestånd utan att ha kunskaper och erfarenhet är direkt livsfarligt och för alla anställda gäller AFS 2000:2: "får inte ensamarbete förekomma vid upp- arbetning av stormskadad skog". Förbundets avdelningar kan upplysa markägare, arbetssökande och andra om anlitat företag har kollek- tivavtal tecknat med Skogs- och Träfacket. Finns det ett avtal så har de anställda rätt försäkring vid exempelvis olycksfall. Avdelningarna kan också informera om Arbetsmiljöverkets anvisningar för skogsarbete gällande ensamarbete, rätt skyddsutrustning och kompetens.
Mer information finns på www.skogstrafacket.org Kontakter: Kjell Dahlström, förbundsordförande, 070-581 46 76, Niclas Svensson, pressansvarig: 070-372 34 06 PRESSMEDDELANDE Prm:2/05 2005-01-18 2005-01-18