Sverige behöver en aktiv bostads- arbetsmarknadspolitik nu

Boverket har nu tvingats att revidera ner sin byggprognos med en minskning av antalet påbörjade bostäder med 60 procent under år 2009 till följd av den snabba försvagningen på bostadsmarknaden. Boverkets prognos på 11 500 småhus 2008 respektive 10 500 småhus 2009 skrivs ned till ca 7 000.

Byggkrisen är ytterst allvarlig. Redan i år har över 5 500 av Skogs- och Träfackets medlem-mar varslats inom förbundets branscher. Den delbransch som drabbats allra hårdast är trähusindustrin. De lagda varslen indikerar att cirka en tredjedel av de anställda inom trähusindustrin kommer att ha förlorat sina jobb fram till och med första halvåret 2009.

Detta samtidigt som bostadsbristen är akut. Nära hälften av Sveriges kommuner redovisar bostadsbrist och redan nu saknar nästan hälften av landets 20-27 åringar egen bostad. Boverket bedömer att cirka 22 500 bostäder påbörjas i år men för att inte förvärra dagens brist behövs 38 000 nya bostäder per år de närmaste fyra åren.

– Vi reser runt bland landets kommuner tillsammans med Trä- och Möbelindustriförbundet för att träffa lokalpolitiker och diskutera byggande. Idag är vi i Dalarna. Bilden är klar: det finns ett stort byggbehov men också ett rop på en aktiv byggpolitik. Regeringens stimulanspaket var otillräckligt för att lindra krisen i bostadsbyggandet. Detta bekräftas av Boverkets nya prognos säger Kjell Dahlström, förbundsordförande Skogs- och Träfacket.

Skogs- och Träfacket föreslår därför regeringen: - Inför ett bredare, traditionellt och kraftfullt Klimat -ROT-avdrag - Investeringsstöd för nyproduktion av hyreslägenheter och billiga ungdomsbostäder - Inför en miljöhuspremie - Inför ett konsumentbidrag för att byta till energisnålare fönster - Bygg fler offentliga byggnader i trä

För mer information:

Kjell Dahlström Förbundsordförande Skogs- och Träfacket 070-581 46 76