Träindustriarbetaren har Sveriges farligaste yrke

Träindustriarbetaren löper högst risk att drabbas av ett invalidiserande arbetsolycksfall; hela 10 gånger högre risk än genomsnittet för alla yrkesgrupper. Det är en ökning med 8 procent sedan år 2000. Det konstateras i Försäkringsorganisationen, AFA:s årliga arbetsskaderapport. (www.afa.se)

- Enligt våra egna undersökningar så tillämpas Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete på färre än 25 procent av företagen inom Träbranschen, trots att bestämmelsen funnits sedan 1992.
Det är helt oacceptabelt. Arbetsmiljöarbetet måste prioriteras upp. Arbetsgivarna måste ta sitt arbetsgivaransvar och Arbetsmiljöverket måste tillse att lagar och föreskrifter följs på ett bättre sätt, säger förbundsordförande Kjell Dahlström.

- - - Parterna träffade under den senaste avtalsrörelsen ett centralt arbetsmiljöavtal för Träindustrin, där vi var överens om att det systematiska arbetsmiljöarbetet ska utgöra grunden för det förebyggande arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen.

I samarbete mellan AFA, Trä- och Möbelindustriförbundet och Skogs- och Träfacket bedrivs pilotprojektet "Satsa Friskt på arbetsmiljön i Såg- och Träindustrin" i områdena kring Tibro och Umeå. Arbetet i programmet baseras på AFA:s erfarenhet av förebyggande arbete, men kommer att anpassas mot småföretag och efter varje enskilt företags behov inom dessa områden.

Skogs- och Träfacket har under våren utbildat ytterligare lokala förhandlare för att skynda på tecknandet av lokala systematiska arbetsmiljöavtal.

Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas: - att arbetsgivaren ska arbeta med att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredställande arbetsmiljö uppnås.
- att arbetsledande personal ska ha de särskilda kunskaper som de behöver för sina uppgifter i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
- att det finns rutiner som beskriver hur det systematiska arbetsmiljöarbetet ska genomföras, de ska dessutom dokumenteras skriftligt om det finns minst 10 arbetstagare i verksamheten.

För mera information kontakta: Kjell Dahlström, förbundsordförande 070- 581 46 76 Åke Sjölén, funktionär-arbetsmiljö 070- 659 36 71 Bertil Bohman, försäkringsansvarig 070- 571 66 51 Yngve Daoson, informationsansvarig 070- 611 90 99