SkogForsk och Elmia letar efter ”The Golden Logger”

Om svenskt skogsbruk ska kunna behålla sin konkurrenskraft behövs skickliga entreprenörer som förmår attrahera duktiga medarbetare och kan utnyttja maskinkapitalet optimalt. Maskinägarnas kunder erbjuder ofta tuffa villkor för sina entreprenörer. Trots det, finns det en hel del entreprenörer med god lönsamhet och anställda som trivs.

- Frågan är bara hur de gör för att lyckas, säger Per Jonsson som ansvarar för Elmias skogsmässor. För att ta reda på mer om hur framgångsrecepten ser ut har nu SkogForsk och Elmia tillsammans beslutat sig för att premiera ”The Golden Logger”.

- Vi vill belöna den skogsentreprenör som själv utvecklat och kan beskriva det mest nydanande och effektiva sättet att förbättra sin lönsamhet samt lyckas attrahera ny personal och/eller utveckla den befintliga personalen, säger Per Jonsson.

Nomineringsprocessen påbörjas nu

SkogForsk och Elmia drar nu igång nomineringsprocessen och den som vill kan nominera sin favoritentreprenör. Skälen till nomineringen kan variera och allt från ledarskap, kundtillfredsställelse, ekonomistyrning, teknik, arbetsmetoder, maskinstrategier mm kan ligga till grund.

- Det ska vara något som påverkar entreprenadföretagets lönsamhet, produktivitet och/eller attraktivitet på arbetsmarknaden på ett utmärkande positivt sätt, säger Klas Norin, forskare på SkogForsk.

Nytändning för skogsentreprenadbranschen

- Vi tror att det ute i entreprenörskåren gömmer sig många sådana metoder och arbetssätt, säger Klas Norin. Idéer som om de spreds till fler skulle de kunna innebära en nytändning för skogsentreprenadbranschen. Nomineringarna ska skickas till Klas Norin, SkogForsk och mer information om The Golden Logger finns på SkogsElmias hemsida.

- Utdelningen av The Golden Logger kommer att ske under SkogsElmia i slutet av maj 2011 och vi kommer även att belöna den som nominerar den vinnande entreprenören. Det känns logiskt att även uppmärksamma den som har ögon och öron öppna och kan identifiera ett bra arbetssätt, avslutar Per.

Bildtext:

- Med utmärkelsen The Golden Logger vill vi bidra till att framgångsrika skogsentreprenörers metoder och arbetssätt kan spridas till fler, säger Klas Norin från SkogForsk.

För mer information, kontakta:

Klas Norin
Forskare verksamhetsutveckling och entreprenad, SkogForsk

018-18 85 86, klas.norin@skogforsk.se

För mer information om Skogselmia:

Per Jonsson, projektledare, 036-15 21 93, per.jonsson@elmia.se

Skandinaviens ledande skogsmässa för framtidens skogsbruk

På SkogsElmia träffas skogsägare, entreprenörer, skogstjänstemän och leverantörer av maskiner och tjänster för skogsbruket. Under några intensiva men underhållande dagar utbyter man åsikter, testar och provkör nyheter, förbereder investeringsbeslut och knyter intressanta kontakter. SkogsElmia arrangeras självklart utomhus - i skogarna söder om Jönköping. 26-28 maj 2011

www.skogselmia.se