Skogsbolagen storköpare av skogsmaskiner

Skotarkartan.se presenterar första uppgifterna för 2011

Skogsbolagen SCA, Stora Enso och Sveaskog köper nu egna skogsmaskiner i större omfattning än tidigare. Och de köper framför allt John Deereskotare. Det framgår klart och tydligt när registreringsuppgifterna för årets första två månader analyseras av skotarkartan.se.

I fjol registrerades ovanstående skogsbolag för totalt nio skotare under hela året. Under årets första två månader har de redan skaffat sig tio nya maskiner och de flesta väljer John Deere som har fått leverera nio av tio bolagsskotare.

- Anledningen till att skogsbolagen ökar sina maskininköp skulle vara intressant att veta bakgrunden till, säger Per Jonsson, projektledare på Elmia och ansvarig för skotarkartan.se.

- Antingen handlar det om snabbare utbyte av befintlig maskinpark eller också handlar det helt enkelt att man utökar den egna avverkningskapaciteten. Jag tror att det handlar om det senare och då är detta ett intressant trendbrott. Frågan är i så fall vilka bakomliggande orsaker som finns till detta.

John Deere ökar marknadsandelarna

Sammanlagt har 52 skotare registrerats under januari och februari 2011 och av dessa kommer 30 st från John Deere, som därmed har ökat sina marknadsandelar rejält. Det är fortfarande ett litet underlag med få maskiner så här tidigt på året men i de stora dragen är ändå John Deeres ökning väldigt tydlig. Lika tydligt är också att det blivit tvärstopp för Ponsse på den svenska marknaden med endast en registrerad skotare under januari och februari i år. Även Komatsu ser ut att ha det trögt så här i början av året med få registrerade maskiner.

EcoLog och Gremo ökar

Bland de mindre tillverkarna verkar läget ha ljusnat något för Gremo som är på väg uppåt igen och för EcoLog som ökar sin marknadandel. Rottne ligger stabilt runt sina 15 procent. Nedan redovisas hela registreringsstatistiken för januari-februari 2011 och med marknadsandelarna för helåret 2010 som jämförelse.

-Det är dock viktigt att komma ihåg att även små förändringar i antal snabbt kan ge stora skillnader i marknadsandelar. Speciellt när det gäller de mindre tillverkarna, säger Per Jonsson.

Registrerade skotare per tillverkare jan-feb 2011

Tillverkare Jan-feb 2011, Antal Jan-Feb 2011, % Helår 2010, %
EcoLog 5 9,6 4,5
Gremo 4 7,7 5,1
John Deere 30 57,7 37,7
Komatsu/Valmet 4 7,7 24,3
Ponsse 1 1,9 12,1
Rottne 8 15,4 13,1
Övriga* 0 0 3,2
Totalt 52

* I ”övriga” ingår bl a Logset & Tigercat

Skotarkartan.se är en webbsida som drivs av Elmias skogsavdelning och som presenterar nyregistrerade skotare på en Sverigekarta. Faktauppgifterna kommer från Transportstyrelsens registreringsdata.

Uppgifter om enskilda ägare finns inte på Skotarkartan.se, men finns i Transportstyrelsens databas.

Februari månads uppgifter kommer att vara uppdaterade på Skotarkartan.se måndagen den 7 mars.

Per Jonsson, Projektledare

Direktnr: 46 36 15 21 93

E-mail: per.jonsson@elmia.se

Elmia erbjuder en skogsmässa varannat år, alltid på udda år. Du kanske besökte världsmässan Elmia Wood 2009. Nu är det dags för den mer nordiskt inriktade SkogsElmia igen.