SkogsElmia 2011 blir den största och hetaste skogsmässan i Norden

Efter en lång, kall och energikrävande vinter är SkogsElmia hetare än på många år. Det är också nordens största skogsmässa som öppnar den 26 maj. Mässans fokus är privata skogsägare, men även för skogens tjänstemän och dess maskinentreprenörer är SkogsElmia årets viktigaste mötesplats och källa till inspiration, kunskap och nyheter.

Stigande priser på olja och el gör skogsbränsle i alla dess former mer eftertraktat. Utställarna av allt från vedpannor och klyvar till processorer för produktion av brasved och skörd av biobränslen är högvilt för skogsägare och andra berörda.
Mer biobränsle kräver i sin tur ny teknik, t ex skördare och skotare i det mindre formatet. Dessa behövs inte bara för att effektivisera röjning och gallring. Maskinerna bidrar till att göra skogen till en mer attraktiv arbetsplats för ungdomar. På SkogsElmia finns de ledande fabrikaten av mindre proffsmaskiner.
På det storskaliga området presenteras två världsnyheter. Dels en skotare från Ponsse i största klassen 20 ton, dels en ny skördare, T-Bear, från en ny svensk maskintillverkare.
Mjuka värden blir allt viktigare i skogen. Dels i form av allt mer avancerat datorstöd, planeringsverktyg och en växande tjänstesektor, dels genom att kvinnliga skogsägare blir allt mer engagerade i skogsbruket. Samtidigt ökar intresset för att köpa skogsfastigheter. På SkogsElmia finns fastighetsmäklarna, bankerna och leverantörerna av programvaror. Liksom jämställdhetskonsulterna Add Gender som bjuder på stand-up.
– SkogsElmia erbjuder en unik bredd av tjänster och produkter för skogsbruket. Här finns allt det som skogens olika aktörer söker och det kommer, som vanligt, att bli en stor branschfest, summerar projektledaren Per Jonsson.

Pressackreditering
Vänligen ackreditera dig på vår hemsida via vårt webbformulär. Skriv ut bekräftelsen och ta med den till entrén. Du kan också komma in med hjälp av din ordinarie pressbricka. Presskort för mässan får du i mässans presscentra.

Vid frågor kontakta gärna
Veronika Albert, presservice SkogsElmia, 036-15 22 34,
veronika.albert@elmia.se

Per Jonsson, projektledare SkogsElmia, 036-15 21 93, per.jonsson@elmia.se.

Linda von Essen Sylvén, Informationschef Elmia AB, 036-15 21 08, linda@elmia.se