Sågverksbranschen träffas på Trämarknaden i Karlstad

Report this content

Välkommen till Trämarknaden, mötesplatsen för sågverksbranschen, 24 november, på Elite Stadshotellet i Karlstad. Årets diskussion rör dagens pressade läge för svenskt sågverksindustri och världsmarknadsläget för trävaror. Under dagen delas dessutom det årliga Träteknologipriset ut.

Förmiddagens seminarier inleds av Maria Frisk, kommunalråd i Karlstad (MP) och Niclas Svensson från Träbyggnadskansliet om den aktuella situationen för träbyggandet i Sverige, med tyngdpunkt på landets västra del. Förmiddagen avslutas med en presentation av marknadsutvecklingen i Frankrike och de marknadsföringsinsatser som Svenskt Trä genomför i landet.

Diskussion om aktuellt världsmarknadsläge för trävaror

Eftermiddagens marknadsdiskussion fokuserar på världsmarknadsläget för trävaror. Bland annat benar Roger Josefsson, Den Danske Bank, ut den ekonomiska krisen i USA, som inleddes hösten 2008 och dagens akuta lånekris inom Euroområdet. Anders Ek, SCA, kompletterar bilden med sin syn på den globala marknaden för sågade trävaror. Bertil Stener, Skogsindustrierna, presenterar aktuell branschstatistik. Eftermiddagspasset, som i sin helhet är på engelska, avslutas med en paneldiskussion om marknadsläget.

Träteknologipriset delas ut till Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, Uppsala

Årets mottagare av Träteknologipriset är Harald Nylinder, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, Uppsala för hans examensarbete ”Design av produktkalkyl för vidareförädlade trävaror”. Fokus i hans arbete ligger i att skapa modeller för högre effektivitet och bättre lönsamhet för ett företag inom trävaru­branschen. Träteknologipriset delas årligen ut till ett examensarbete som behandlar träteknologi. Priset är ett samarbete mellan Skogsindustrierna och tidningen NTT och prissumman är på 25.000 kronor.

Presslunch klockan 12.00
Presslunch tillsammans med föredragshållarna äger rum klockan 12.00 den 24 november på Elite Stadshotell. Anmäl dig till charlotte.apelgren@skogsindustrierna.org, tel: 070-661 78 81.

Läs mer om Trämarknaden i Karlstad och Träteknologipriset på: www.skogsindustrierna.org/Tramarknad

För mer information:
Bertil Stener, direktör, Svenskt Trä, Skogsindustrierna 070-207 18 52

Charlotte Apelgren, ansvarig kommunikation, Svenskt Trä, Skogsindustrierna, 070-661 78 81
Ann-Soffie Perrin, ansvarig Träteknologipriset, Skogsindustrierna, 070-347 87 60

Skogsindustrierna är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter direkt drygt 80 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010). Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 8 762 72 00 www.skogsindustrierna.org

Taggar: