Skogsindustrierna lanserar Svenskt Trä

Report this content

Skogsindustrierna samlar sin verksamhet som rör marknadsföring av trä, träprodukter och träbyggande under namnet Svenskt Trä. Den internationella delen kommer att bedrivas under namnet Swedish Wood.

- Namnet Svenskt Trä speglar den kunskap och bredd vi har när det gäller marknadsföring av trä i vår verksamhet, säger Marie S. Arwidson, vd för Skogsindustrierna. Vi har med detta fått en kraftig och tydlig avsändare i vår externa kommunikation. Dessutom kommer våra målgrupper nu att lättare kunna överblicka vårt utbud av aktiviteter och tjänster och hitta den information de söker om trä och träbyggande.

Fakta om Svenskt Trä
Svenskt Trä verkar för kunskapsspridning, inspiration och utveckling som rör trä, träprodukter och träbyggande. Målsättningen är att genom information och inspiration öka träanvändningen i Sverige och på utvalda marknader utomlands. Svenskt Trä syftar också till att lyfta fram trä som ett konkurrenskraftigt, miljövänligt och hållbart material.

Exempel på tjänster som Svenskt Trä tillhandahåller är serien med 48 byggbeskrivningar som hjälp till den som vill renovera eller bygga till sitt hem, t.ex. snickra en bastu, en altan eller en friggebod. Svenskt Trä erbjuder dessutom byggmaterialhandlarnas personal Certifierade Träexpert-utbildningar. Till byggsektorn erbjuder Svenskt Trä en teknisk handbok på internet om trä och träbyggande, TräGuiden.se, samt information och projektstöd för storskaligt träbyggande via Träbyggnadskansliet, tillsammans med TMF (Trä- och möbelföretagen). Svenskt Trä bevakar också arkitekturen i trä i Sverige och utlandet i tidningen Trä, samt premierar byggnader som representerar god svensk arkitektur i trä med Träpriset, som delas ut vart fjärde år.

Svenskt Trä har även en verksamhet i utlandet, bland annat genom kampanjerna Wood for Good i England och Bois.com i Frankrike.

www.svenskttra.se
www.swedishwood.com

Bertil Stener, direktör för Svenskt Trä, Skogsindustrierna, tel 070-207 18 52
Charlotte Apelgren, kommunikation, Svenskt Trä, Skogsindustrierna, tel 070-661 78 81

Fakta om trä
Trä är ett naturligt, hållbart och återvinningsbart material med många användningsområden. Dels har trä en självklar plats i våra hem och trädgårdar i form av golv, lister och panel, trallvirke, virke för staket och stolpar mm. Dels används trä i byggandet och där är trä ett material på frammarsch inom modernt byggande. 50 % av de nybyggda bostäderna i Sverige under 2010 uppfördes med trästomme (ca 90 % av småhusen samt 15 % av flervåningshusen). Därmed är trä numera det vanligaste stommaterialet vid nybyggnation. Trä används även i andra konstruktioner, som t.ex. bärande konstruktion i hallbyggnader (40 % av nybyggnationer) och broar (20 % av nybyggnationer, främst gång- och cykelbroar).

Skogsindustrierna är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter direkt drygt 80 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010). Box 55525, 102 04 Stockholm, tel +46 8 762 72 00 www.skogsindustrierna.org

Taggar: