Nytt avtal för industrin klart

Report this content

Arbetsgivarna inom industrin har i dag tecknat nya avtal med sina fackliga motparter. Avtalen ger löneökningar på 3 procent över 14 månader.

– För våra branscher är nivån på bristningsgränsen. säger Per Hidesten, vice vd och förhandlingsdirektör på Skogsindustrierna. Vår bedömning är dock att osäkerheten med ett avtalslöst läge i den rådande ekonomin är direkt förödande. Därför har vi skrivit på.

– Facken gör helt klart sina medlemmar en otjänst – våra branscher kommer få mycket svårt att hantera dessa nivåer, avslutar Per Hidesten.

De nya avtalen träder i kraft den 1 februari 2012 och löper fram till den 31 mars 2013.

För mer information, kontakta:

Per Hidesten, vice vd och förhandlingsdirektör Skogsindustrierna, tfn 070-316 72 55
David Johansson, vice vd och förhandlingschef Trä-och Möbelföretagen, TMF, tfn 070-597 72 67
Anna Falck, vice vd och förhandlingschef Grafiska Företagens Förbund, tfn 070-529 68 25

Skogsindustrierna är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter direkt drygt 80 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010).
Box 55525, 102 04 Stockholm, tel +46 8 762 72 00 www.skogsindustrierna.org

Trä- och Möbelföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin. Bland de ca 750 medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt träkomponenter. Industrin omsätter 70 miljarder kronor och har sammantaget ca 40 000 personer anställda. www.tmf.se

Grafiska Företagens Förbund, GFF, är arbetsgivar- och branschorganisationen för företag inom den grafiska branschen, förpackningsindustrin och närliggande verksamhetsområden. Vi har cirka 550 medlemsföretag med totalt runt 15 500 anställda. Vår långsiktiga uppgift är att stärka företagens kompetens, konkurrens­kraft och lönsamhet. www.grafiska.se

Taggar: