Avtal klart mellan Skogsindustrierna och GS-facket - ny lösning på bemanningsfrågan

Skogsindustrierna har idag, strax före midnatt, den 30 mars 2010 träffat avtal med GS-facket. Avtalsperioden omfattar tiden 1 april 2010 till 31 januari 2010, dvs 22 månader. Revisionstidpunkterna är 1 juni 2010 och 1 juni 2011. Löneutrymmet är 0,9 % respektive 2,3 %. Avtalet motsvarar i stora drag de som hittills har antagits av industrins parter men har en ny lösning på bemanningsfrågan.

Bemanningslösningen i korthet Utgångspunkten är att inhyrning från bemanningsföretag ska kunna ske på samma sätt som idag. Inhyrningen ska förhandlas enligt en förstärkt förhandlingsmodell om: • bemanningsbehovet är längre än fem veckor • facket anser att inhyrningen utgör ett otillbörligt kringgående av arbetstagarens företrädesrätt till återanställning I modellen kan också möjligheten prövas att finna en lösning som tar hänsyn både till företagets behov och kompetensen hos tidigare anställda. Återanställningsalternativet är en möjlig lösning. Frågan om otillbörligt kringgående kan, om oenighet kvarstår efter förhandlingar, prövas av skiljenämnd. - Förhandlingsmodellen möjliggör för arbetsgivaren att fatta beslut om inhyrning efter genomförd lokal förhandling, säger Marie S Arwidson. Nytt är också att en avtalsturlista kan träffas om vilka arbetstagare som har företräde till återanställning om arbetsgivaren väljer att återanställa istället för att hyra in. Kontaktpersoner: Per Hidesten, förhandlingsdirektör, 070 3167 255 Marie S Arwidson, VD, 070 635 00 08 Lotta Larson, kommunikationsdirektör, 076 766 79 80