Byggtips för barn – ny inspirationsbroschyr från Skogsindustrierna

Nu finns broschyren ”Bygg i trä med Fixa & Trixa” med byggtips för barn hos de drygt 440 bygg- och trävaruhandlare som är anslutna till Skogsindustriernas Bygg i trä-program.

- Vi vill med denna broschyr inspirera barn och föräldrar med olika tips på saker de kan bygga tillsammans eller själva, och att barnen ska kunna skapa egna saker de kan leka med, säger Sara Färlin, rådgivare på Skogsindustrierna.

Innehållet är inspiration och byggtips för barn i åldrarna 5-12 år. Syftet med broschyren är att barn redan på ett tidigt stadium får finna glädjen i att bland annat kunna skapa egna leksaker genom att bygga i trä.

- Trä är ju ett härligt och lätt material att använda, inte minst för barn! Att det dessutom är en förnybar råvara som lagrar koldioxid gör att det känns ännu roligare och framförallt miljövänligt, säger Sara Färlin.

Bygg i trä är ett samarbete mellan Skogsindustrierna och cirka 440 bygg- och trävaruhandlare kring information om trä och träbyggande. Samarbetet har bland annat resulterat i ett 50-tal byggbeskrivningar för hemmet, till exempel hur man lägger ett trägolv, bygger en altan, bastu eller friggebod. Se byggbeskrivningarna och hitta din närmaste anslutna bygg- och trävaruhandlare på www.byggbeskrivningar.se

Här (www.trixafixa.se) kan du läsa om och ladda ner barnbyggsbroschyren ”Bygg i trä med Fixa & Trixa”.

För mer information vänligen kontakta:

Sara Färlin, rådgivare Skogsindustrierna, 076-116 58 53
Johan Fröbel, rådgivare Skogsindustrierna, 070-289 79 68

Skogsindustrierna
är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsindustrin sysselsätter drygt 70 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010).

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 8 762 72 00, www.skogsindustrierna.org