En rödgrön kilometerskatt skulle slå hårt mot glesbygden

Den rödgröna oppositionen vill införa en kilometerskatt från och med 2013. För skogindustrin kommer införandet av kilometerskatt att medföra ökade transportkostnader då det inte finns några alternativ till att forsla timmer från avverkningsplatserna i skogen.

Den nivå som angetts som aktuell på kilometerskatt är 1,40 kronor per kilometer. Detta skulle ge en merkostnad bara för skogsråvara och timmer om närmare 700 miljoner kronor årligen. Även om den rödgröna oppositionen uttryckt att skatten skall differentieras för att mildra effekterna för glesbygd och utsatta näringar är det tveksamt om detta är möjligt. Komplexiteten är betydande, men framför allt är risken stor att detta ej tillåts av EU:s konkurrensregler. - Ett införande av kilometerskatt är ogenomtänkt och slår hårt mot lönsamheten för skogsbolagen. Kilometerskatt är inte vägen fram om syftet är att föra en ansvarsfull klimatpolitik, säger Staffan Thonfors, Transportdirektör på Skogsindustrierna. En kilometerskatt kommer dessutom att slå mot just de varor som transporteras i svensk glesbygd såsom timmer, biobränslen och massaved. För dessa transporter är inte ojämn konkurens mot utländska åkare problemet, utan de idag redan avsevärda transportkostnaderna. - Skogsindustrin jobbar hårt med klimatfrågan. Effektiva transportlösningar och bränslebesparingar är överlevnadsfrågor för oss. Bara under de senaste åren har till exempel råvarutransporterna på järnväg ökat med 75 procent. Sverige är avlångt och vi har inte järnvägsspår in i skogen, det kan ingen kilometerskatt ändra på. I en tätort kanske skatten skulle fungera, men det här blir en glesbygdsskatt, säger Staffan Thonfors. För mer information vänligen kontakta: Staffan Thonfors, Transportdirektör Skogsindustrierna, 070-574 57 21, staffan.thonfors@skogsindustrierna.org