EU:s ledare lyfter skogen i sin klimatposition

Skogsindustrierna och den europeiska pappersindustrin välkomnar det ledarskap som EU tagit för att erkänna skogens, skogsindustrins och skogsprodukternas positiva roll för klimatet.

EU:s ledare har vid Europeiska rådets möte den 29 – 30 oktober slagit fast en tydlig ståndpunkt om klimatförändringarna och vad EU förväntar sig från Köpenhamnsmötet i december. Rådet stöder den fjärde utvärderingsrapporten från FN:s klimatpanel som drar slutsatsen att ett hållbart skogsbruk, som syftar till att bibehålla eller öka kollager, samtidigt som det producerar en årlig hållbar avkastning av virke, ger den största effekten för att begränsa klimatförändringarna. EU:s ledare betonar även värdet av träprodukternas kollager vilket ytterligare stärker skogsindustrins bidrag till att hindra klimatförändringarna. Långlivade produkter som t.ex. trähus kan låsa koldioxid under en avsevärd tid och är därmed ett konkret bidrag till att minska klimatförändringarna. – Europeiska rådets stöd är ett stort erkännande för vår sektor, inte minst viktigt för en skogsindustrination som Sverige. Att ta med träprodukter, ”harvested wood products”, i ett globalt klimatavtal och hänvisa till hållbart producerade träprodukter som ett klimatvänligt material är positiva steg framåt, säger Marie S. Arwidson, vd för Skogsindustrierna. EU behöver förena konkurrenskraft och hållbarhet för att industrin ska lyckas på en global marknad. Att möta denna utmaning beror till stor del på politiska beslutsfattare och deras beslut i Köpenhamn med de förhandlingar som följer. Det är viktigt att europeiska företag får samma konkurrensmässiga förutsättningar som de globala konkurrenterna. – Vi har i Sverige en skogsnäring som inte bara är bra för vår ekonomi utan också för utvecklingen av ett hållbart samhälle och för klimatet. Europas ledare har genom sitt beslut erkänt skogsnäringens och skogens roll och betydelse. Vi uppmanar EU att vidhålla denna position under klimatförhandlingarna och kommer från industrins sida att göra vårt yttersta för att bidra, avslutar Marie S. Arwidson. För mer information vänligen kontakta: Mårten Larsson, näringspolitisk chef, Skogsindustrierna, 070-352 79 72 Hannes Borg, näringspolitisk rådgivare, Skogsindustrierna, 070-838 09 79