Karl-Henrik Sundström – ny styrelseordförande i Skogsindustrierna

Karl-Henrik Sundström har valts till ny ordförande i Skogsindustriernas styrelse. Valet skedde i anslutning till Skogsnäringsveckan som just nu pågår i Stockholm.

Karl-Henrik Sundström är koncernchef för Stora Enso. Han har en bred internationell erfarenhet av tillverkningsindustrin och har arbetat med innovationsfrågor under en stor del av sitt yrkesliv.

– Jag är glad över att ha fått förtroendet att vara styrelseordförande för Skogsindustrierna. Det är ett hedrande och samtidigt ansvarsfullt uppdrag. Skogsindustrin har stor betydelse för Sveriges ekonomi och välfärd. Vår bransch har unika möjligheter att driva på utvecklingen mot en mer hållbar och biobaserad värld. Det är viktigt att vi ökar förståelsen för att skogsindustrin är en del av lösningen på dagens klimatproblem och att vi visar på den innovationskraft och framtidstro som finns i branschen, säger Karl-Henrik Sundström.

Karl-Henrik Sundström efterträder Per Lindberg från BillerudKorsnäs i rollen som ordförande i Skogsindustrierna.

Kontaktuppgifter:
Ulrika Lilja
Kommunikationschef, Stora Enso
E-post: ulrika.lilja@storaenso.com

Lisa Alexandersson
Pressansvarig, Skogsindustrierna
E-post: lisa.alexandersson@skogsindustrierna.org

Skogsindustrierna är branschorganisationen för massa-, pappers- och den trämekaniska industrin. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk i sammanlagt ett 20-tal koncerner/företag och cirka 120 sågverk i ett 60-tal koncerner/företag, samt ett 40-tal företag med nära anknytning till massa-, pappers- eller trävarutillverkning. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä och sekretariatet för BioInnovation. Skogsnäringen sysselsätter cirka 70 000 personer och exporterade för 124 miljarder kronor 2014.

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 (0)8 762 72 60, skogsindustrierna.org