Kvartalsrapport: Splittrad marknadsbild för svensk skogsindustri

Trots produktionsökningar för sågade trävaror, massa och papper är nivåerna inte tillbaka på de som gällde före den ekonomiska krisen. Industrin får fortsatt anpassa sig till en situation med försämrad konkurrenskraft, som en följd av stark krona och dyr råvara. Skogsindustrins exportvärde steg fem procent första kvartalet, betydligt lägre än den totala svenska exporten. Detta framgår av Skogsindustriernas kvartalsrapport ”Så går det för skogsindustrin”.

– Den svenska skogsindustrin är fortfarande inte tillbaka till nivåer före krisen och konkurrenssituationen är fortsatt tuff för flertalet produkter, säger Marie S. Arwidson, vd Skogsindustrierna. Samtidigt ser vi möjligheterna ur klimatsynpunkt, genom att ersätta fossilbaserade produkter med alternativ från skogen.

Trots produktionsökningar för sågade trävaror, massa och papper är nivåerna inte tillbaka på de nivåer som gällde före den ekonomiska krisen, varken i EU eller i Sverige. Stark krona och allt dyrare virkesråvara pressar lönsamheten i Sverige. Skogsindustrins exportvärde steg fem procent första kvartalet, betydligt lägre än den totala exporten. Investeringarna stiger i massa- och pappersindustrin och går tillbaka i sågverksindustrin, efter de stora investeringarna i två nya sågverk.

Sågverken i Sverige får fortsatt anpassa sig till en situation med försämrad konkurrenskraft, som en följd av stark krona och dyr råvara. Den svenska marknaden uppvisar god efterfrågan men efterfrågan på flera av de stora exportmarknaderna utvecklas relativt svagt, främst på grund av låg byggaktivitet.

Massamarknaden är fortsatt stark med ökade leveranser och höjda priser. Efterfrågan i Europa på grafiska papper har minskat, med undantag för en marginell ökning för tidningspapper. Sveriges pappers- och massaproduktion har ökat hittills i år, men exportutvecklingen är svag. Leveranser av papper till den inhemska svenska marknaden fortsätter att minska.

Rapporten har även ett särskilt fokus på Nordafrika, Mellanöstern och Japan som tillsammans är de största utomeuropeiska marknaderna för sågverken, och står för mer än 30 procent av den svenska exporten.

För mer information vänligen kontakta:
Marianne Svensén, branschekonom Skogsindustrierna, 08-762 72 07
Karin Eriksson, pressansvarig Skogsindustrierna, 070-254 48 49

Skogsindustrierna är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsindustrin sysselsätter drygt 70 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010).

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 8 762 72 00, www.skogsindustrierna.org