Kvartalsrapport: Svensk skogsindustri bromsar

Trots produktionsökningar för sågade trävaror, massa och papper är produktionen inte tillbaka på nivåer före krisen 2008. Exportvärdet för massa och papper har ökat men värdet har gått tillbaka för sågade trävaror. Detta framgår av Skogsindustriernas senaste kvartalsrapport.

Värdet av Sveriges skogsindustriexport steg med fem procent under första halvåret 2011 jämfört med samma period 2010. Exportökningen är lägre än för den totala svenska varuexporten.

Exportleveranserna från svenska sågverk ökade med cirka fyra procent jämfört med samma period förra året. Det är främst euromarknaderna i västra Europa som gått volymmässigt bra.

Exportvärdet för massa och papper har ökat men värdet har gått tillbaka för sågade trävaror under första halvåret 2011.

Hittills i år har det getts besked om nedläggning av sju sågverk. Det sker även fortsatta personalminskningar på både sågverk och pappersbruk.

– Produktionen av sågade trävaror, massa och papper bromsar in, med undantag för förpackningsmaterial. Det gör det än viktigare att blicka framåt. Skogsindustrins vision är att produktionen i det svenska skogsindustriklustret skall fördubblas till år 2035 och att minst hälften av tillväxten skall komma från nya produkter, säger Marie S. Arwidson, VD Skogsindustrierna.

Forskning och utveckling blir därför än mer viktig för att bygga framtiden. Ekoportal2035 är ett visionärt inspirationsmaterial som Skogsindustrierna tagit fram och som visar på ett stort antal möjliga produktidéer för framtiden.

Mer information finns i kvartalsrapporten från Skogsindustrierna ”Så går det för skogsindustrin”. Där presenteras det samlade läget och utvecklingen för skogsindustrin och dess delbranscher sågverks-, massa- och pappersindustrin. Informationen baseras på officiell statistik och på Skogsindustriernas statistik. Rapporten kommer ut fyra gånger per år. www.skogsindustrierna.org/Sa_gar_det_for_skogsindustrin

För mer information vänligen kontakta:
Marianne Svensén, branschekonom Skogsindustrierna, 08-762 72 07
Karin Eriksson, pressansvarig Skogsindustrierna, 070-254 48 49

Skogsindustrierna är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsindustrin sysselsätter drygt 70 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010).

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 8 762 72 00, www.skogsindustrierna.org