Landsbygdsministerns skogsrike välkomnas av Skogsindustrierna

Idag, på Skogsnäringsveckan i Stockholm, lanserade Landsbygdminister Eskil Erlandsson sin satsning Skogsriket. Landsbygdsministern har identifierat tre fokusområden: hållbart brukande av skogen, förädling och innovation, samt upplevelse och rekreation. Han efterlyser nu inspel för att utforma skogsriket med mål att skapa nya jobb med koppling till skogen.

- Vi ser väldigt positivt på  Landsbygdsministerns initiativ och hans redan identifierade fokusområden ligger helt i linje med våra, säger Marie S. Arwidson, vd för Skogsindustrierna.

I sitt tal efterlyste Landsbygdsministern en dialog med skogssverige för att under sommaren 2011 kunna presentera en handlingsplan för Skogsriket.

- Eskil Erlandssons efterlysning av inspel tänker vi hörsamma på ett konstruktivt sätt. Vi känner oss inspirerade och ser fram emot att aktivt tillsammans med våra medlemsföretag delta i skapandet av Skogsriket.

För mer information vänligen kontakta:

Marie S Arwidson, vd Skogsindustrierna, 070-635 00 08
Lotta Larson, kommunikationsdirektör Skogsindustrierna, 070-766 79 80

Skogsindustrierna
är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter direkt drygt 80 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010).

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 8 762 72 00,  www.skogsindustrierna.org