Mårten Larsson ny skogsdirektör på Skogsindustrierna

Mårten Larsson är ny skogsdirektör på Skogsindustrierna. Han kommer närmast från SCA Skog där han ansvarat för utvecklingsarbetet inom skogsavverkning och tillvaratagande av skogsbränsle samt miljö- och kvalitetsfrågor. Mårten Larsson har också innehaft ordförandeskapet i Svenska FSC där han företrätt de FSC*-certifierade skogsföretagen.

Som skogsdirektör hos Skogsindustrierna kommer Mårten Larsson att ansvara för den Näringpolitiska avdelningen samt skogsrelaterade frågor och ingår i ledningsgruppen för Skogsindustrierna.

– Jag är mycket glad över att få hälsa Mårten välkommen till Skogsindustrierna. Han har en lång och bred skoglig erfarenhet både från SCA och tidigare också bland annat från branschforskningsinstitutet SkogForsk. För oss är det avgörande med spetskompetens inom det skogliga området och det har Mårten, säger Skogsindustriernas vd Marie S. Arwidson.

De skogliga frågorna har kommit alltmer i fokus i klimatdebatten, där ett hållbart skogsbruk lyfts fram som en viktig fråga.

– Sverige är ledande internationellt när det gäller hållbart skogsbruk och att välja trä är både energibesparande och bra för klimatet. I ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi mer träbaserade produkter och bioenergi. Då blir det än viktigare att öka tillväxten i de svenska skogarna samtidigt som den biologiska mångfalden värnas, säger Mårten Larsson.

Kontaktpersoner:
Mårten Larsson, skogsdirektör, 070-352 79 72
Karin Eriksson, presskontakt, 070-254 48 49

* FSC = Forest Stewardship Council, certifiering för ansvarsfullt skogsbruk.