Nytt verktyg för beräkning av Carbon Footprints för lastpallar av trä

Skogsindustrierna och Svenska Förpackningsföreningen har tillsammans med den engelska föreningen Timcon tagit fram ett enkelt webbaserat verktyg för att beräkna Carbon Footprints för lastpallar av trä.

”Carbon footprint” är ett mått på utsläppen av växthusgaser som uppstår till följd av en aktivitet eller en produkt. Huvudskälet till att räkna ut carbon footprints är att förstå hur det går att minska ett företags, en tjänsts eller en produkts klimatpåverkan. Träprodukter från ett hållbart skogsbruk har ett negativt carbon footprint, med det menas att de fungerar som kollager. När träd växer ”binder” de koldioxid från atmosfären med hjälp av fotosyntesen och den lagras i form av kol i det organiska material som träden består av. Skogsindustrierna och Svenska Förpackningsföreningen har tillsammans med den engelska föreningen Timcon tagit fram ett enkelt webbaserat verktyg för medlemsföretagen för att beräkna Carbon Footprints för lastpallar av trä. Det täcker emissioner från skogsbruk, transporter och tillverkning. För mer information och möjlighet till demonstration vänligen kontakta: Gunilla Beyer, Skogsindustrierna, tel. 070-662 11 12 Claes Jonemark, Svenska Förpackningsföreningen, tel. 070-633 99 15