Ökad export av sågade trävaror och ökat exportvärde för papper och massa i en svagare marknad 2008

Produktionen av massa, papper och sågade trävaror i Sverige sjönk under 2008, enligt årsstatistik från Skogsindustrierna. Även exporten av massa och papper gick tillbaka, medan exporten av sågade trävaror ökade. Totalt steg värdet av den svenska skogsindustriexporten till SEK 129 miljarder.

Trots vikande efterfrågan på sågade trävaror i världen 2008 lyckades de svenska tillverkarna hålla uppe sina leveranser på en hög nivå. Exporten steg med sex procent jämfört med år 2007. Särskilt stark var exportökningen till länder i Nordafrika och Mellanöstern. Försämrade priser medförde emellertid att exportvärdet sjönk. Produktionen av sågade trävaror sjönk med drygt sex procent till 17,5 miljoner m3.

Exporten av papper och papp gick tillbaka med drygt två procent till 10,1 miljoner ton. Leveranserna har ökat till länder i östra och centrala Europa, medan de minskade med knappt två procent till EU. Produktionen av papper och papp gick tillbaka med 1,7 procent till 11,7 miljoner ton. Exporten av massa sjönk med tre procent.

Pappersproduktionen i Europa sjönk med fyra procent och produktionen av sågade trävaror i Europas största producentländer – Tyskland, Sverige, Finland, Österrike – minskade med omkring elva procent.

Sammantaget steg värdet av den svenska skogsindustriexporten med en procent till drygt SEK 129 miljarder. Exportvärdet för papper och massa steg, medan det gick tillbaka för sågade trävaror.

Svag efterfrågan i kombination med höga kostnader tvingar företagen till kostnadsnedskärningar, bland annat genom personalneddragningar. År 2008 berördes sammanlagt 2000 personer i massa-, pappers- och sågverksindustrin av besked om neddragningar, vilket motsvarar fem procent av de anställda. Nedläggningar aviserades eller verkställdes vid två massabruk, två pappersbruk och fyra sågverk.

För ytterligare information:
Marianne Svensén, branschekonom, 070-605 99 97