Pressinbjudan: Ljusglimtar för skogsindustrin i ny konjunkturrapport för svensk basindustri

Branschorganisationen Skogsindustrierna hälsar media välkommen till pressfrukost den 3 maj då en ny konjunkturrapport offentliggörs. Den presenteras i samarbete med Industriarbetsgivarna, som även är arbetsgivarorganisation för gruv-, stål-, metall- och svetsmekanisk industri. Evenemanget sänds också direkt via webben.

Mats Kinnwall, chefsekonom på både organisationerna, kommer visa på en varierad ekonomisk utveckling för svensk basindustri under 2016. En svag global konjunktur påverkar branscherna på olika sätt. Svenska sågverk har till exempel haft en tuff period men ser nu viss ljusning då den höga byggaktiviteten håller uppe efterfrågan på trä. Inom massa och pappersindustrin fortsätter investeringarna att öka kraftigt.
Samtlig media är välkommen till pressfrukosten.

När: Tisdagen den 3 maj kl. 09.00 – 10.00, frukost serveras från kl. 08.45.

Var: Kungsträdgårdsgatan 10, Stockholm, lokal: Stora salen.

Webbsändning: Evenemanget sänds direkt via webben – www.industriarbetsgivarna.se - och kommer även att kunna ses i efterhand.

Innehåll: Skogsindustriernas och Industriarbetsgivarnas chefekonom Mats Kinnwall presenterar en ny konjunkturrapport. Därefter frågor. Seminariets fokus är konjunktur och ekonomi. Framåt.

Hjärtligt välkommen!

För anmälan och frågor, kontakta:
Lisa Alexandersson
Pressansvarig, Skogsindustrierna
E-post: lisa.alexandersson@skogsindustrierna.org

Skogsindustrierna är branschorganisationen för massa-, pappers- och den trämekaniska industrin. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk i sammanlagt ett 20-tal koncerner/företag och cirka 120 sågverk i ett 60-tal koncerner/företag, samt ett 40-tal företag med nära anknytning till massa-, pappers- eller trävarutillverkning. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä och sekretariatet för BioInnovation. Skogsnäringen sysselsätter cirka 70 000 personer och exporterade för 124 miljarder kronor 2014.

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 (0)8 762 72 60, skogsindustrierna.org