Rekordstort deltagande till Träpriset

Skogsindustriernas hederspris Träpriset delas ut vart fjärde år och är en av Sveriges största arkitekttävlingar. Priset delas ut för en byggnad som representerar god svensk arkitektur i trä och som speglar tiden vi lever i. I år inkom 225 bidrag som juryn nu ska titta närmare på. Cirka tio bidrag kommer att nomineras till slutomgången.

De insända förslagen finns fördelade i hela landet med en koncentration kring storstadsområdena och hälften av alla insända projekt är villor och fritidshus. Skillnaden mot tidigare omgångar är att det finns fler projekt i norra Sverige.

Alla insända bidrag presenteras på www.skogsindustrierna.org/trapriset. Här visas också tidigare års vinnare. I ett första steg kommer nu juryn att välja ut de bidrag som blir nominerade för Träpriset. Nomineringarna presenteras under hösten 2011.

Juryn består av Tina Wik, Anders Svensson, Petra Petersson, Ulf Janson och Jan Lagerström.

Vinnaren av Träpriset 2012 blir den elfte träpristagaren i raden och får, förutom äran, även den gyllene hästen och prissumman på 100 000 kronor. Dessutom publiceras de nominerade bidragen i boken ”Arkitektur i trä – Träpriset 2012”.

För mer information, vänligen kontakta:
Per Bergqvist, projektledare Träpriset, Skogsindustrierna. 08-762 79 84

Skogsindustrierna är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter direkt drygt 85 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010).

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 8 762 72 00,  www.skogsindustrierna.org