Sju av tio tror att politikerna misslyckas med att nå klimatavtal i Köpenhamn

Imorgon torsdag den 29 oktober möts EU:s stats- och regeringschefer på toppmöte i Bryssel. Statsminister Fredrik Reinfeldt leder mötet. Den viktigaste punkten på agendan för Fredrik Reinfeldt är klimatfrågan och ett nytt globalt klimatavtal. I början av december ska världens ledare träffas i Köpenhamn för att försöka förhandla fram ett nytt avtal.

Skogsindustrierna har en i en undersökning frågat allmänheten hur de ser på politikernas möjlighet att komma överens. De är skeptiska. På frågan ”Tror du att de politiska ledarna för världens länder kommer att kunna bli överens om ett nytt internationellt klimatavtal efter klimatkonferensen i Köpenhamn senare i år?” anger 63,9 % ”Nej, troligen inte” och 4,7 % ”Nej, definitivt inte”. — Som ledare för EU möter Reinfeldt många problem i dessa förhandlingar. En avgörande fråga är att stoppa avskogningen. En femtedel av de mänskligt orsakade koldioxidutsläppen beror på avskogning i tropiska länder. Här kan svenskt skogskunnande bidra. Den svenska skogsbruksmodellen kan stå som föredöme och bidra till en långsiktigt hållbar lösning på klimatproblemen, säger Mårten Larsson, skogsdirektör och näringspolitisk chef på Skogsindustrierna. För mer information vänligen kontakta: Mårten Larsson, näringspolitisk chef, Skogsindustrierna, 070-352 79 72 Karin Eriksson, presskontakt Skogsindustrierna, 070-254 48 49 Fakta om undersökningen: Undersökningen genomfördes i maj 2009 av United Minds, med hjälp av datainsamlingsföretaget Cint, på uppdrag av Skogsindustrierna. Demografiskt representerar urvalet Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk tillhörighet, från ett kvoterat slumpmässigt urval av 1006 svenskar i åldrarna 18-80 år. Datainsamlingen gjordes i form av en digital enkät genom databasen CPX som når 240 000 svenskar i åldrarna 14-80 år.