Skogsindustrierna bjuder in till Trämarknaden i Karlstad den 25 november

På årets Trämarknad står Nordamerika och England, två mycket turbulenta marknader, i fokus. Don B Kayne, marknadsdirektör på Canfor, ett av världens största trävaruföretag, berättar om situationen i Nordamerika. John White, VD för Timber Trade Federation, berättar om den turbulenta trämarknaden i England.

Var: Elite Stadshotellet i Karlstad
När:
Den 25 november, kl 09.30-16.30.
Presslunch
: Lunch med föredragshållarna kl 12.00-13.30.
Anmälan till presslunchen görs till Charlotte Apelgren, 070-661 78 81.

9.30-11.30: Logistikseminarium

• Peter Andersson, MariTerm AB, presenterar ny lastsäkringsstandard för lastning av virke på däck.
  • Olof Johansson, Ahlmarks, går igenom praktiska erfarenheter av lastning av virke.
  • Karolina Boholm, Skogsindustrierna, överblickar transportpolitiska frågor efter valet.
  • Ulf S Gustafsson, Bygg & Järnhandlarna, presenterar VILMA, systemet för kvalitetssäkrade trävaror och lönsam e-handel med trä.
  • Johan Fröbel, Skogsindustrierna, ger en beskrivning över e-handel med trä.

12.00-13-30: Presslunch i rummet Empiren på Elite Stadshotellet

14.30-16.30: Marknadsdiskussion med moderator Mats Sigvant, WEDA Skog

• Vinnaren av Träteknologipriset koras.
  • Don B Kayne, marknadsdirektör på Canfor, ett av världens största trävaruföretag, berättar om situationen i Nordamerika och affärsmöjligheter i Kina.
  • Magnus Niklasson, Skogsindustrierna, ger en översikt över trävarumarknaden.

Om Trämarknaden i Karlstad
Årligen samlas tusentals besökare för att utbyta erfarenheter kring träindustri och sågverk, i synnerhet handeln med sågade trävaror. Trämarknaden startade 1962 och fram till 1999 stod Värmlands Sågverksförening som arrangör. Marknaden bygger på en gammal tradition, från 1800-talet, som hänger samman med den höstmarknad som hölls i Karlstad sista torsdagen i november. Läs mer här

För mer information vänligen kontakta:
Charlotte Apelgren, rådgivare träprodukter Skogsindustrierna, 070-661 78 81
Annika Molander, presskontakt Skogsindustrierna, 070-380 79 51

Skogsindustrierna är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter direkt drygt 80 000 personer och exporterade för 123 miljarder kronor (2009).