Skogsindustrierna lanserar webbaserat dimensioneringsprogram för altaner, carports och förråd

Skogsindustrierna lanserar ett nytt dimensioneringsprogram på www.byggbeskrivningar.se. Programmet förenklar konstruktionsberäkningar för gör-det-själv-byggaren och för bygg- och trävaruhandeln.

Det nyskapade dimensioneringsprogram syftar till att underlätta för träanvändningen till konstruktioner för:

• Altan med takkonstruktion
  • Vidbyggd och fristående carport
  • Förråd
  • Nockbalkar och takåsar
  • Öppning yttervägg 1-planshus, 1 1/2-planshus och 2-planshus
  • Öppning innervägg 1 1/2-planshus och 2-planshus
  • Golvbjälklag inne
  • Altanbjälklag ute
  • Pelare

- Med vårt nya program kan gör-det-självbyggaren och bygg- och trävaruhandeln enkelt och lätt göra sina egna konstruktionsberäkningar, säger Johan Fröbel, rådgivare på Skogsindustrierna. Efterfrågan på våra byggbeskrivningar ökar hela tiden och vi hittills haft 1 500 000 besökare på vår byggbeskrivningshemsidan, forsätter Johan.

Dimensioneringsprogrammet är skapat för enklare konstruktionsberäkningar i konstruktionsvirke eller limträbalk, till exempel vilken sorts bärlina, pelare, bjälke eller balk som krävs i olika typer av byggnader.

Det nya dimensioneringsprogrammet finns under fliken Dimensionering på www.byggbeskrivningar.se

För mer information vänligen kontakta:
Johan Fröbel, rådgivare Skogsindustrierna, 08-7620790 68, johan.frobel@skogsindustrierna.org

Skogsindustrierna är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter direkt drygt 80 000 personer och exporterade för 123 miljarder kronor (2009).