Skogsindustrierna säger ja till slutbud

Skogsindustrierna har i dag accepterat de opartiska ordförandenas, OpO, slutbud. OpO:s förslag är 2,6 procent i löneökningar över 13 månader.

– Våra sågverk är inne i en mycket tung period med kostnadsbesparingar på alla fronter och även varsel. De lönekostnader som följer av budet kommer att försämra deras konkurrenskraft. Trots det har vi accepterat eftersom vi är måna om att komma till avtal och bevara stabiliteten på arbetsmarknaden. En arbetsmarknadskonflikt i detta ekonomiska läge skulle vara mycket allvarligt, säger Per Hidesten, vice VD och förhandlingsdirektör på Skogsindustrierna.

De fackliga motparterna har sagt nej till både nivå och avtalslängd och därmed är budet inte längre aktuellt. I linje med Industriavtalet har de opartiska ordförandena nu inte möjlighet att lägga fler bud.

– Vi kommer nu ta kontakt med våra motparter och efter morgondagen vet vi mer om hur processen kommer att fortlöpa, säger Per Hidesten.

För mer information vänligen kontakta:

Per Hidesten, vice VD och förhandlingsdirektör Skogsindustrierna, 070-316 72 55
Lotta Larson, kommunikationsdirektör Skogsindustrierna, 076-766 79 80

Skogsindustrierna är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsindustrin sysselsätter drygt 70 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010).

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 8 762 72 00, www.skogsindustrierna.org