Skogsindustrin enad om tuffare krav på vägtransporter

Som första bransch lanserade skogsindustrin gemensamma mål för att minska utsläppen från sina transporter. Idag tar Skogsindustrierna ytterligare ett steg och blir första bransch att lansera gemensamma kriterier vid upphandling av vägtransporter. Skogsindustrierna är en av Sveriges ledande exportnäringar och landets största transportköpare.

Idag, på Elmia-mässan Lastbil 2010 i Jönköping, presenterar Skogsindustrierna branschens nya gemensamma hållbarhetskriterier för upphandling av vägtransporter. Kriterierna omfattar flera områden såsom klimat, arbetsmiljö och trafiksäkerhet.

- Med en gemensam röst blir vi starka nog att ställa tydliga säkerhets- och miljökrav och på så sätt driva på transportnäringen i en hållbar riktning, säger Karolina Boholm, ansvarig för Transportpolitik på Skogsindustrierna.

Detta betyder att alla transporter skogsindustrin köper, direkt eller via speditörer som sker inom Sverige, ska omfattas av kriterierna så fort råvaror/gods transporteras som kan härröras till skogsindustrin. Implementering sker efter hand som transportavtal uppdateras.

- Skogsindustrin har som en av få branscher ett konkret mål att till 2020 minska koldioxidutsläppen med 20 procent från våra transporter. Skogsindustrins långsiktiga arbete och initiativförmåga borgar för att vi kan nå vårt mål, men vi klarar inte detta utan nödvändiga investeringar i till exempel järnväg, säger Karolina Boholm.

Hållbarhetskriterierna för transporter tillsammans med vår transportpolicy anger ett gemensamt förhållningssätt och syn på vad en hållbar transport är och hur skogsindustrins medlemsföretag bör agera. Idag presenteras det första steget: gemensamma hållbarhetskriterier för upphandling av vägtransporter. Nästa steg, för att nå det totala transportmålet kommer även att inkludera tåg- och sjötransporter.

Fakta skogstransporter

Totalt exporterar skogsindustrin cirka 20 miljoner ton produkter årligen. Nära 70 procent av trävaruexporten och 60 procent av massa- och pappersexporten transporteras med fartyg. Resten går med järnväg och lastbil. Även inrikestransporter är viktiga för skogsindustrin där var fjärde lastbil är lastad med skogsindustriprodukter. Skogsindustrin är den bransch som köper mest järnvägstransporter i Sverige. Skogsindustrins andel av näringslivets järnvägstransporter är 43 procent (exklusive Malmbanan). Branschen arbetar aktivt med att öka andelen järnvägstransporter. Under perioden 2001-2008 ökade transporterna av rundvirke på järnväg med 75 procent.

För mer information vänligen kontakta:
Karolina Boholm, ansvarig transportpolitik Skogsindustrierna,
070-202 98 69 karolina.boholm@skogsindustrierna.org

Skogsindustrierna är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter direkt drygt 80 000 personer och exporterade för 123 miljarder kronor (2009).