Skogsindustrin välkomnar regeringens initiativ för jobb och omställning

Skogsindustrierna välkomnar regeringens satsning på ett Rot-avdrag eftersom byggsektorn är viktig för såväl sysselsättning som klimatomställning genom materialval och energieffektivisering.

Att regeringen nu väljer att satsa på ett Rot-avdrag är ett positivt steg i en rätt riktning. Byggsektorn är inte bara viktig för sysselsättningen i Sverige utan kan också utgöra ett viktigt inslag i klimatomställningen genom materialval och energieffektivisering. På sikt kommer det dock att krävas ytterligare initiativ för att få igång ett ökat klimatsmart byggande.

I regeringens satsning föreslås att sammantaget ytterligare 1 miljard kronor tillförs för åren 2009 till 2011 för drift och underhåll av vägar och järnvägar. Skogsindustrin är Sveriges största köpare av transporter och välkomnar att detta område fortsatt uppmärksammas av regeringen ser fram emot en aktiv dialog i denna viktiga fråga.

För att stärka företagens möjligheter till exportfinansiering föreslår regeringen att bevilja AB Svensk Exportkredit en låneram på högst 100 miljarder kronor samt att höja ramen för Exportkreditnämndens exportkreditgarantier från 200 miljarder till 350 miljarder kronor. Syftet är att förbättra exportföretagens möjligheter att finansiera affärer trots finansoron. Detta är en insats som Skogsindustrierna välkomnar. Skogsindustrin är en av Sveriges viktigaste exportnäringar med en export på ca 128 miljarder kronor årligen (2007).

– Från Skogsindustriernas sida välkomnar vi ett snabbt och resolut handlande från regeringens sida för att möta finanskrisens effekter. Skogsindustrin är mycket viktigt för den svenska sysselsättningen, inte minst genom att den indirekt genererar arbetstillfällen i andra sektorer och viktiga arbetstillfällen i glesbygd, säger Skogsindustriernas Vd Marie S. Arwidson i en kommentar.

Kontaktpersoner:
Marie S. Arwidson, VD Skogsindustrierna, tel 070-635 00 08