Skogsindustrin välkomnar satsningar på järnväg

Skogsindustrierna välkomnar den satsning på järnvägsinfrastrukturen som idag aviserats av regeringen. Detta som nu prioriteras är nödvändigt för industrins konkurrenskraft, liksom den långsiktiga tillväxten och klimatomställningen. Dagens besked innebär emellertid inte att behoven och bristerna inom järnvägen är åtgärdade. Framtida satsningar kommer att behövas.

Skogsindustrierna är en av Sveriges ledande exportnäringar och tillika landets största transportköpare. En stor andel av transporterna sker idag på järnväg, och som en del av branschens egna klimatmål arbetar man för att öka järnvägstransporterna ytterligare. Skogsindustriernas mål är att minska utsläppen av koldioxid från branschens transporter med 20 procent till år 2020.

Vid en pressträff idag har regeringspartierna get besked om satsningar om 800 miljoner kronor under 2011. Medlen är utöver tidigare anslag och skall satsas på drift och underhåll.

Detta är välkommet. Skogsindustrin har länge pekat på de stora bristerna i dagens järnvägsinfrastruktur. De senaste vintrarnas järnvägskaos har gjort dessa brister högst påtagliga. Bara för skogsindustrin uppskattas de direkta kostnaderna av förra vinterns tågkaos till 75-95 miljoner kronor. Kostnader som kunnat bli mångfalt större vid ett längre produktionsstopp. Enligt en tidigare studie gjord av konsultföretaget McKinsey drabbas dessutom godstrafiken av den absoluta majoriteten av förseningarna utan att detta återspeglas i de samhällsekonomiska analyserna.

- Genom dagens besked ser vi att regeringen nu börja ta tag i järnvägsproblematiken på allvar. Det är emellertid lång väg kvar för att åtgärda dagens brister och om vi dessutom vill klara omställningen till hållbara transporter krävs målmedvetna satsningar över en längre tid, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.

För mer information vänligen kontakta:
Karolina Boholm, transportdirektör Skogsindustrierna, +46 8 762 72 30, karolina.boholm@skogsindustrierna.org

Skogsindustrierna är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter direkt drygt 80 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010).

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 8 762 72 00,  www.skogsindustrierna.org