Socialdemokratiska väljare vill inte gå före i klimatpolitiken

En nyligen genomförd undersökning av Skogsindustrierna visar att mindre än hälften av socialdemokratiska väljare stöder en högre ambition i klimatpolitiken för svensk del.

Socialdemokraterna har högt satta mål och ambitioner i klimatfrågan och betonat att Sverige skall gå före och visa vägen i den internationella klimatpolitiken. Detta är frågor som är högaktuella under socialdemokraternas jobbkongress den 28 oktober – 1 november. Samtidigt visar en nyligen genomförd undersökning av Skogsindustrierna att mindre än hälften av socialdemokratiska väljare stöder en högre ambition i klimatpolitiken för svensk del. På frågan ” När det gäller utsläppsnivåer av växthusgaser, vilken målsättning tycker du att Sverige bör ha i jämförelse med andra länder i ett nytt klimatavtal?” anger 36,2 procent av de tillfrågade socialdemokratiska sympatisörerna en ”Större sänkning än genomsnittet av andra länder. En majoritet, 60 procent, av (S)-sympatisörerna anger ”Lika stor sänkning som genomsnittet av andra länder”. – Sverige har unika förutsättningar för att skapa förändring i politiken. Ur vårt perspektiv så finns det en rad åtgärder som omfattar allt från att stoppa global avskogning till att på hemmaplan öka användning av träprodukter och biobränslen samt öka tillväxt i skogen, som kan göra skillnad. Om fler svenskar kände till detta skulle ambitionen att låta Sverige gå före i klimatpolitiken troligtvis vara starkare. Detta är därför en viktig signal till den socialdemokratiska ledningen att lyfta dessa frågor på jobbkongressen, säger Mårten Larsson, näringspolitisk chef på Skogsindustrierna. För mer information vänligen kontakta: Mårten Larsson, näringspolitisk chef, Skogsindustrierna, 070-352 79 72 Hannes Borg, näringspolitisk rådgivare, 070-838 09 79 Fakta om undersökningen: Undersökningen genomfördes i maj 2009 av United Minds, med hjälp av datainsamlingsföretaget Cint, på uppdrag av Skogsindustrierna. Demografiskt representerar urvalet Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk tillhörighet, från ett kvoterat slumpmässigt urval av 1006 svenskar i åldrarna 18-80 år. Datainsamlingen gjordes i form av en digital enkät genom databasen CPX som når 240 000 svenskar i åldrarna 14-80 år.