Svensk skogsindustriexport växte med fem procent till 129 miljarder kronor under 2010

Skogsindustrin återhämtade sig på det hela taget bra under 2010. God efterfrågan på massa och papper, och ökad produktion i Sverige. Sågverken gynnades av stark hemmamarknad, men tappade marknadsandelar på exporten. En starkare svensk krona, höjda kostnaderna för virkesråvara, energi och kemikalier påverkade de svenska skogsindustriföretagens konkurrenskraft negativt. Detta framgår av Skogsindustriernas kvartalsrapport, som också summerar helåret 2010.

Kvartalsrapporten visar också på att pappersproduktionen steg i de flesta producentländerna/regionerna; starkast utveckling i Kina och betydande återhämtning i USA och Europa, inklusive Sverige, efter den stora nedgången under 2009. Massaleveranserna globalt ökade med en procent och Kina ökar åter sina inköp av massa. Leveranserna av sågade trävaror till den svenska marknaden ökade starkt, medan exporten gick tillbaka.

- 2010 var på många sätt ett bra år för svensk skogsindustri. Det finns en stor potential för skogsindustrins produkter, men den globala utvecklingen ger en allt hårdare konkurrenssituation, och industrin måste ständigt utveckla sina produkter och erbjudanden till alltmera krävande kunder, säger Marie S Arwidson, vd Skogsindustrierna.

Efterfrågan på massa och flera papperskvaliteter är fortsatt god under inledningen av 2011, och prishöjningar har aviserats eller genomförts. Sågverksindustrin har säsongmässigt låg aktivitet. Och händelseutvecklingen i Nordafrika skapar viss osäkerhet på kort sikt för framför allt enskilda företag med fokus på den nordafrikanska markanden, men långsiktigt är det en fortsatt stark tro på utveckling av dessa marknader.

Mer information om läget för skogsindustrin finns nu att tillgå i kvartalsrapporten från Skogsindustrierna som även summerar 2010. I ”Så går det för skogsindustrin” presenteras det samlade läget och utvecklingen för skogsindustrin och dess delbranscher sågverks-, massa- och pappersindustrin. Informationen baseras på officiell statistik och på Skogsindustriernas statistik. Rapporten kommer ut fyra gånger om året. Läs den här

För mer information vänligen kontakta:

Marianne Svensén, branschekonom Skogsindustrierna, 08-762 72 07
Annika Molander, pressansvarig Skogsindustrierna, 070-380 79 51

Skogsindustrierna är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter direkt drygt 80 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010).

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel +46 8 762 72 00, www.skogsindustrierna.org