Svenskt Limträ går samman med Skogsindustrierna

Svenskt Limträ blir en del av bransch- och arbetsgivarorganisationen Skogsindustrierna från och med den 1 juli.

Vid samgåendet bildas en Limträkommitté inom Skogsindustrierna med representanter från Moelven Töreboda, Setra Trävaror och Martinson Group. Kommittéordföranden blir Leif Cederlöf. Limträkommittén kommer att organiseras under avdelningen för Träpromotion.

- Sammanslagningen ger en effektivare branschstruktur gällande standardisering och marknadsföring av limträ, säger Leif Cederlöf.

Ett nytt gemensamt projekt är att ta fram en ny limträhandbok enligt de nya europeiska normerna. Handboken beräknas bli klar i början av 2013.

- Vi är glada att välkomna Svenskt Limträ i Skogsindustrierna och ser fram emot fortsatt gott samarbete inom det större träbyggandet, säger Bertil Stener, direktör för Träpromotion.

För mer information vänligen kontakta:
Leif Cederlöf, kommittéordförande, Limträkommittén, +46 70 538 00 23
Johan Fröbel, rådgivare limträ- och träprodukter, Skogsindustrierna, +46 70 289 79 68

Skogsindustrierna är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsindustrin sysselsätter drygt 70 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010).

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 8 762 72 00, www.skogsindustrierna.org